Giancarlo Guerrero / fot. Tony Matula
Koncerty orkiestrowe
Koncert z okazji Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości
19.01.2018
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Inauguracja obchodów Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości w Narodowym Forum Muzyki

I.J. Paderewski Koncert fortepianowy a-moll op. 17
L. van Beethoven IX Symfonia d-moll op. 125

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

W przerwie koncertu Szymon Nehring będzie podpisywać płyty oraz inne memorabilia. Spotkanie odbędzie się przy księgarni Meloman (poziom -1)

Artysta zagra na mistrzowskim, wykonanym ręcznie koncertowym instrumencie firmy Fazioli Pianoforti, użyczonym przez dystrybutora Silesia Music Center

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Giancarlo Guerrero – dyrygent
Szymon Nehring – fortepian
Aleksandra Kubas – Kruk – sopran
Joanna Dobrakowska – mezzosopran
Przemysław Borys – tenor
Wojtek Gierlach – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
NFM Filharmonia Wrocławska
 

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 25 do 200 zł

Podczas koncertu inaugurującego Jubileusz 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Ludwiga van Beethovena. W ten uroczysty wieczór publiczność Narodowego Forum Muzyki usłyszy arcydzieła tych wielkich kompozytorów w wykonaniu wyjątkowych artystów. Na jednej estradzie wystąpią Giancarlo Guerrero oraz wschodząca gwiazda polskiej pianistyki – Szymon Nehring.

Praca nad Koncertem fortepianowym a-moll op. 17 zajęła Paderewskiemu łącznie sześć lat. Pierwsza część kompozycji powstała już w 1882 roku jako dzieło młodego, dwudziestodwuletniego twórcy. Do pisania kolejnych fragmentów utworu artysta powracał w późniejszym czasie podczas swojego pobytu w Krakowie, Zakopanem Wiedniu i Paryżu. Ostatecznie Paderewski ukończył dzieło w 1888 roku – nie był jednak pewny jego jakości. W efekcie zdecydował się na zaprezentowanie Koncertu bardziej doświadczonemu twórcy. Wybór padł na starszego od Paderewskiego o ćwierć wieku Camille’a Saint-Saënsa – kompozytora, który słynął z ogromnej wiedzy i znakomitego opanowania trudnej sztuki instrumentacji. Co ciekawe, choć Saint-Saëns miał w środowisku opinię osoby o dosyć trudnym charakterze, w stosunku do Paderewskiego był zawsze życzliwy. Koncert fortepianowy a-moll francuski twórca ocenił jako wyjątkowo udany. Szczególną uwagę zwrócił na, niewątpliwie zachwycającą, drugą część kompozycji (Andante). Wątpiącemu w jakość dzieła autorowi powiedział zaś: „Nic nie trzeba tu zmieniać. Śmiało może pan zagrać swój koncert tak, jak pan go napisał, i będzie się podobał publiczności, bo jest dobry”. Opinia ta się potwierdziła – Koncert fortepianowy a-moll jest dziś jednym z najpopularniejszych dzieł Paderewskiego. Co więcej, należy do najważniejszych polskich utworów fortepianowych w historii.

Dzieło Paderewskiego usłyszymy w wykonaniu jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich pianistów młodego pokolenia – Szymona Nehringa. Artysta ten zyskał uznanie międzynarodowej publiczności, występując jako jedyny Polak w finale XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2015). W 2017 roku wygrał prestiżowy Międzynarodowy Mistrzowski Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie. Następnym punktem programu będzie wykonanie jednego z najsłynniejszych dzieł w historii – IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, którą publiczność usłyszała po raz pierwszy w 1824 roku. Było to ponad dziesięć lat po premierze poprzedniej symfonii kompozytora. Rozbrzmiewająca w finale utworu Oda do radości, której treść nawiązuje do idei równości i braterstwa, podsumuje inaugurację wyjątkowego dla Polski jubileuszu. Emocje towarzyszące radosnemu świętowaniu kompozytor ukazał w zakończeniu swojej ostatniej symfonii za pomocą tonacji D-dur. Wśród dziewiętnastowiecznych twórców i teoretyków zyskała ona miano tej, która pozwala wyrazić m.in. triumf, radość ze zwycięstwa i wesołość. Oda do radości w wyraźny sposób kontrastuje zatem z główną tonacją utworu – d-moll, symbolizującą m.in. posępny i żałobny nastrój. W kontekście historii Polski finał dzieła rozbrzmiewa niczym radość narodu odzyskującego niepodległość po latach niewoli.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Koncert pod patronatem:
Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się