@NFMFilharmoniaWrocławska @ChórNFM @Pryn @Wooley @Zubel @Augustyn @Pieniek @Preusser
#orkiestra #improwizacja #tradycja #prawykonanie #skrzypce #trąbka #KoncertNa #tam #orkiestra #SkładBeethovenowski #GranicaSłuchu #chór #orkiestra #poezja #język #Leśmian #Karpowicz #glissando #RozszerzoneTechniki #intuicja #podświadomość #symbolizm #ezoteryka #FormaOtwarta #ostinato #ambient
„Orkiestrowe rewolucje” to historie, które zawsze zaczynają się w sercu każdej partytury symfonicznej – w instrumentacji. To tam nieporadni kompozytorzy upatrują przyczyny swojej artystycznej porażki. Ale czy słusznie? Gdzie tkwi problem? I jak go rozwiązać? Od lat odpowiedzi na te pytania znają tylko kompozytorzy, którzy nie boją się nowych wyzwań i trudnych zadań. Oni – jako autorytet artystyczny – potrafią w kilka dni na próbach przeprowadzić rewolucję i dać orkiestrze gotowy patent na sukces. Jednak tylko od niej zależy, czy powodzenie będzie długo- czy krótkotrwałe. Otrzymać znak jakości od współczesnego kompozytora to absolutny przywilej, na który trzeba sobie zasłużyć ciężką pracą, uczciwością i najlepszymi smyczkami w Polsce! Orkiestry wiedzą, że jest o co walczyć. Bo koniec końców to ich codzienność, marzenia i lepsza przyszłość*.
Czwórka współczesnych kompozytorów mierzy się z tradycją symfoniczną. Agata Zubel, laureatka Paszportu „Polityki” z 2009 roku, swój utwór In the Shade of an Unshed Tear (skomponowany na zamówienie Seattle Symphony) napisała na skład identyczny jak w symfoniach Beethovena, jednak można się po nim spodziewać zupełnie innych brzmień niż w muzyce wielkiego klasyka. Paul Preusser, amerykański kompozytor od lat mieszkający we Wrocławiu, pisząc utwór na instrument koncertujący i orkiestrę, zdecydował się wykorzystać znakomitego improwizującego trębacza Nate’a Wooleya zamiast klasycznego solisty. Uznany wrocławski kompozytor Rafał Augustyn w utworze Tam/Tu. Koncert na skrzypce, głosy i instrumenty, napisanym dla wybitnej duńskiej skrzypaczki Christine Pryn, zdecydował się zastąpić sekcję smyczkową… chórem. Natomiast rezydujący w Wiedniu kompozytor Grzegorz Pieniek w utworze Behind the Curtain uchyla kurtynę do świata zupełnie nowych brzmień.
*Pierwszy akapit stanowi parafrazę opisu programu „Kuchenne Rewolucje”, dlatego nie należy traktować go zbyt dosłownie.