UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Września 2019
sobota
godz. 20:00
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław

Weneckie inspiracje

Program:

Mikołaj Zieleński Offertoria et communiones totius anni:

Magnificat
Ecce Virgo concipiet (communione; In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis)
Deus firmavit orbem terrae
(offertorium; In secunda Missa Nativitatis Domini)
Viderunt omnes fines terrae
(communione; In tertia Missa Nativitatis Domini)
Vox in Rama
(communione; In festo Sanctorum Innocentium)
Vidimus stellam eius
(communione; In Epiphania Domini)
Responsum accepit Simeon
(communione; In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis)
Fantasia a tre*
In monte Oliveti
(motetto)
Salve festa dies
(Motetto in festo Paschae)
Mitte manum tuam
(communione; In festo Sancti Thomae Apostoli)
Ascendit Deus
(offertorium; In festo Ascensionis Domini)
Spiritus Sanctus docebit vos (communione; Feria secunda post Pentecostes)
Video caelos apertos
(communione; In festo Sancti Stephani)
Benedictus sit Deus Pater
(offertorium; In festo Sanctissimae Trinitatis)

* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest
Konsultacja programowa – Zbigniew Pilch

Czas trwania koncertu: [70']

Koncert dedykowany Andrzejowi Markowskiemu w 95. rocznicę urodzin twórcy Wratislavii Cantans

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Jeden z największych kompozytorów I Rzeczypospolitej jest postacią równie wybitną, co tajemniczą. Nie wiemy prawie nic o jego życiu, nie znamy nawet dat urodzenia i śmierci Mikołaja Zieleńskiego. Jesteśmy pewni, że w 1611 roku, zaledwie rok po opublikowaniu przełomowych nieszporów maryjnych Monteverdiego, wielki zbiór dzieł Polaka wydrukowano w przodującej w Europie w dziedzinie sztuki Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Weneckiej. Nie zachował się jednak w komplecie żaden egzemplarz tej publikacji. Czy sam Zieleński dotarł kiedyś do Włoch? Nie wiadomo, ale gdzie indziej miałby nauczyć się techniki polichóralnej rozwijanej szczególnie w Wenecji przez mistrzów z rodziny Gabrielich?

Nie ma natomiast wątpliwości, że mieszkał przez pewien czas w Łowiczu i był kapelmistrzem oraz organistą kapeli biskupa Wojciecha Baranowskiego. Nic więc dziwnego, że tworzył przede wszystkim muzykę liturgiczną. Dwa tomy wydane w oficynie Jacopa Vincentiego – Offertoria totius anni i Communiones totius anni – zawierają kompozycje przeznaczone na cały rok liturgiczny. To nie tylko muzyczne opracowania zmiennych części mszy, utwory na ofiarowanie darów i komunię świętą, lecz także psalmy, responsoria, pieśni religijne, Magnificat oraz trzy instrumentalne fantazje. Znajdujemy w nich wszystkie ważniejsze style i techniki muzyki tamtego czasu. Nadzwyczajny dwunastogłosowy, trzychórowy kantyk Maryi wymaga sporej obsady, do wykonania communiones potrzeba solistów radzących sobie z wirtuozowskimi partiami solowymi i duetami, z kolei motety pod względem stylu i koncepcji formy ewidentnie przywodzą na myśl utwory słynnego Giovanniego Gabrielego. Offertoria to efektowne kompozycje na siedem lub osiem głosów, wszystkie napisane w technice polichóralnej: dwa chóry dialogowały ze sobą, a w muzyce uwzględniona była przestrzenność świątyni – dwie grupy śpiewaków stały w różnych miejscach kościoła.

Pełne blasku dzieła wykona Wrocław Baroque Ensemble pod batutą Andrzeja Kosendiaka. Zieleński to kolejny twórca, który przykuł uwagę maestra od lat zajmującego się polską muzyką dawną. Efektem tej pasji jest wysoko oceniana seria jego nagrań z Wrocław Baroque Ensemble.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
80 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
60 PLN
40 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie