Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Weneckie inspiracje
14.09.2019
sob.
20:00
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Program:

Mikołaj Zieleński Offertoria et communiones totius anni:

Magnificat
Ecce Virgo concipiet (communione; In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis)
Deus firmavit orbem terrae
(offertorium; In secunda Missa Nativitatis Domini)
Viderunt omnes fines terrae
(communione; In tertia Missa Nativitatis Domini)
Vox in Rama
(communione; In festo Sanctorum Innocentium)
Vidimus stellam eius
(communione; In Epiphania Domini)
Responsum accepit Simeon
(communione; In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis)
Fantasia a tre*
In monte Oliveti
(motetto)
Salve festa dies
(Motetto in festo Paschae)
Mitte manum tuam
(communione; In festo Sancti Thomae Apostoli)
Ascendit Deus
(offertorium; In festo Ascensionis Domini)
Spiritus Sanctus docebit vos (communione; Feria secunda post Pentecostes)
Video caelos apertos
(communione; In festo Sancti Stephani)
Benedictus sit Deus Pater
(offertorium; In festo Sanctissimae Trinitatis)

* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest
Konsultacja programowa – Zbigniew Pilch

Czas trwania koncertu: [70']

Koncert dedykowany Andrzejowi Markowskiemu w 95. rocznicę urodzin twórcy Wratislavii Cantans

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Lokalizacja:
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Cennik:
od 40 do 80 zł

Jeden z największych kompozytorów I Rzeczypospolitej jest postacią równie wybitną, co tajemniczą. Nie wiemy prawie nic o jego życiu, nie znamy nawet dat urodzenia i śmierci Mikołaja Zieleńskiego. Jesteśmy pewni, że w 1611 roku, zaledwie rok po opublikowaniu przełomowych nieszporów maryjnych Monteverdiego, wielki zbiór dzieł Polaka wydrukowano w przodującej w Europie w dziedzinie sztuki Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Weneckiej. Nie zachował się jednak w komplecie żaden egzemplarz tej publikacji. Czy sam Zieleński dotarł kiedyś do Włoch? Nie wiadomo, ale gdzie indziej miałby nauczyć się techniki polichóralnej rozwijanej szczególnie w Wenecji przez mistrzów z rodziny Gabrielich?

Nie ma natomiast wątpliwości, że mieszkał przez pewien czas w Łowiczu i był kapelmistrzem oraz organistą kapeli biskupa Wojciecha Baranowskiego. Nic więc dziwnego, że tworzył przede wszystkim muzykę liturgiczną. Dwa tomy wydane w oficynie Jacopa Vincentiego – Offertoria totius anni i Communiones totius anni – zawierają kompozycje przeznaczone na cały rok liturgiczny. To nie tylko muzyczne opracowania zmiennych części mszy, utwory na ofiarowanie darów i komunię świętą, lecz także psalmy, responsoria, pieśni religijne, Magnificat oraz trzy instrumentalne fantazje. Znajdujemy w nich wszystkie ważniejsze style i techniki muzyki tamtego czasu. Nadzwyczajny dwunastogłosowy, trzychórowy kantyk Maryi wymaga sporej obsady, do wykonania communiones potrzeba solistów radzących sobie z wirtuozowskimi partiami solowymi i duetami, z kolei motety pod względem stylu i koncepcji formy ewidentnie przywodzą na myśl utwory słynnego Giovanniego Gabrielego. Offertoria to efektowne kompozycje na siedem lub osiem głosów, wszystkie napisane w technice polichóralnej: dwa chóry dialogowały ze sobą, a w muzyce uwzględniona była przestrzenność świątyni – dwie grupy śpiewaków stały w różnych miejscach kościoła.

Pełne blasku dzieła wykona Wrocław Baroque Ensemble pod batutą Andrzeja Kosendiaka. Zieleński to kolejny twórca, który przykuł uwagę maestra od lat zajmującego się polską muzyką dawną. Efektem tej pasji jest wysoko oceniana seria jego nagrań z Wrocław Baroque Ensemble.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się