UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
13
Listopada 2020
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Fantazja Carmen | online

Wykonawcy:

Bassem Akiki – dyrygent
Jan Krzeszowiec – flet
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

G. Bizet I Suita z Arlezjanki
F. Borne Fantaisie brillante na tematy z opery Carmen G. Bizeta
P. Mykietyn 3 for 13
S. Prokofiew Symfonia D-dur op. 25 „Klasyczna”

Czas trwania: 60'

W koncercie nie zaplanowano przerwy

Serdecznie zapraszamy na koncert online, który będzie dostępny:

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej

 Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

 

 

 

Jan Krzeszowiec / fot. Łukasz Rajchert
Jan Krzeszowiec / fot. Łukasz Rajchert

Podczas koncertu zabrzmią znakomite dzieła kompozytorów pochodzących z Francji, Polski i Rosji. Myślą przewodnią kilku z nich jest gra konwencjami, twórczy dialog z dorobkiem kompozytorskim artystów należących do innych epok i piszących w innych stylistykach.

Najbardziej popularnym utworem Georgesʼa Bizeta jest opera Carmen, natomiast zaszczytne drugie miejsce zajmują dwie suity skompilowane z muzyki scenicznej stworzonej do sztuki Alphonse’a Daudeta Arlezjanka. Pierwsza z nich składa się z czterech części. Ich tytuły to: Uwertura, Menuet, Adagietto i Carillon. Marszowy temat rozpoczynający pierwszą część to cytat z prowansalskiej kolędy La Marcho di Rèi, wykonywanej z okazji Święta Trzech Króli. Chwilę później w orkiestrze odzywa się zmysłowe solo saksofonu. Następne części mocno kontrastują z pierwszą: druga jest pełnym gracji tańcem dworskim, a trzecia liryczną częścią wolną. W ostatnim ogniwie ostre, rytmiczne dźwięki waltorni imitują bicie tytułowych dzwonów.

Na wątkach z opery Bizeta oparta jest Fantaisie brillante francuskiego kompozytora i flecisty François Borne’a, napisana w 1880 roku. To przeznaczone na flet i orkiestrę wirtuozowskie dzieło jest nie tylko najpopularniejszą kompozycją tego twórcy, lecz także jednym z najbardziej znanych dzieł na flet powstałych w epoce romantyzmu.
Polską muzykę współczesną w programie reprezentować będzie 3 for 13 Pawła Mykietyna. Tytuł utworu odzwierciedla jego strukturę, jest on bowiem zbudowany z trzech części i przeznaczony dla trzynastu wykonawców. Kompozycja powstała jako wyraz fascynacji twórczością czołowego polskiego postmodernisty – Pawła Szymańskiego. Mykietyn wykorzystał tu tak charakterystyczną dla stylu tego artysty grę konwencjami (w tym wypadku nawiązał do epoki baroku), która sprawia, że dzieło to jest zarówno zaskakująco nowoczesne w brzmieniu, jak i przystępne w odbiorze.

Historycy muzyki uważają czasem petersburskie prawykonanie w 1918 roku I Symfonii D-dur „Klasycznej” Siergieja Prokofiewa za symboliczny moment inauguracji nowego nurtu w muzyce – neoklasycyzmu. Forma tego dzieła jest ściśle klasyczna, tak samo jak orkiestracja, jednak warstwa harmoniczna symfonii zaskakuje niespodziewanymi zmianami tonacji. Mimo to przeważają tu lekkość, pogoda i humor, które Prokofiew zapożyczył od kompozytorów tworzących w XVIII wieku. Skomentował to w taki sposób: „Wydawało mi się, że gdyby Haydn dożył naszych czasów, zachowałby swój sposób pisania i równocześnie przejąłby coś nowego”.


Podobne wydarzenia

14
maja 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Apoteoza tańca | odwołane
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
14
maja 2021 | piątek
godz. 19:30
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Kaspszyk dyryguje Schumannem | transmisja radiowa
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
15
maja 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyczni poligloci | odwołane
R. Rabinovich / NFM Orkiestra Leopoldinum
22
maja 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Kings in the North | odwołane
Tomáš Král / Wrocławska Orkiestra Barokowa
01
czerwca 2021 | wtorek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Magiczny Dzień Dziecka
West Side Sinfonietta
04
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Poulenc – Koncert organowy
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
05
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Mistrz i uczeń
P. McCreesh / Wrocławska Orkiestra Barokowa
11
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Turniej wirtuozów
West Side Sinfonietta
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie