Jan Krzeszowiec / fot. Łukasz Rajchert
Jan Krzeszowiec / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Fantazja Carmen | online
13.11.2020
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

G. Bizet I Suita z Arlezjanki
F. Borne Fantaisie brillante na tematy z opery Carmen G. Bizeta
P. Mykietyn 3 for 13
S. Prokofiew Symfonia D-dur op. 25 „Klasyczna”

Czas trwania: 60'

W koncercie nie zaplanowano przerwy

Serdecznie zapraszamy na koncert online, który będzie dostępny:

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej

 Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

 

 

 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Bassem Akiki – dyrygent
Jan Krzeszowiec – flet
NFM Filharmonia Wrocławska

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Podczas koncertu zabrzmią znakomite dzieła kompozytorów pochodzących z Francji, Polski i Rosji. Myślą przewodnią kilku z nich jest gra konwencjami, twórczy dialog z dorobkiem kompozytorskim artystów należących do innych epok i piszących w innych stylistykach.

Najbardziej popularnym utworem Georgesʼa Bizeta jest opera Carmen, natomiast zaszczytne drugie miejsce zajmują dwie suity skompilowane z muzyki scenicznej stworzonej do sztuki Alphonse’a Daudeta Arlezjanka. Pierwsza z nich składa się z czterech części. Ich tytuły to: Uwertura, Menuet, Adagietto i Carillon. Marszowy temat rozpoczynający pierwszą część to cytat z prowansalskiej kolędy La Marcho di Rèi, wykonywanej z okazji Święta Trzech Króli. Chwilę później w orkiestrze odzywa się zmysłowe solo saksofonu. Następne części mocno kontrastują z pierwszą: druga jest pełnym gracji tańcem dworskim, a trzecia liryczną częścią wolną. W ostatnim ogniwie ostre, rytmiczne dźwięki waltorni imitują bicie tytułowych dzwonów.

Na wątkach z opery Bizeta oparta jest Fantaisie brillante francuskiego kompozytora i flecisty François Borne’a, napisana w 1880 roku. To przeznaczone na flet i orkiestrę wirtuozowskie dzieło jest nie tylko najpopularniejszą kompozycją tego twórcy, lecz także jednym z najbardziej znanych dzieł na flet powstałych w epoce romantyzmu.
Polską muzykę współczesną w programie reprezentować będzie 3 for 13 Pawła Mykietyna. Tytuł utworu odzwierciedla jego strukturę, jest on bowiem zbudowany z trzech części i przeznaczony dla trzynastu wykonawców. Kompozycja powstała jako wyraz fascynacji twórczością czołowego polskiego postmodernisty – Pawła Szymańskiego. Mykietyn wykorzystał tu tak charakterystyczną dla stylu tego artysty grę konwencjami (w tym wypadku nawiązał do epoki baroku), która sprawia, że dzieło to jest zarówno zaskakująco nowoczesne w brzmieniu, jak i przystępne w odbiorze.

Historycy muzyki uważają czasem petersburskie prawykonanie w 1918 roku I Symfonii D-dur „Klasycznej” Siergieja Prokofiewa za symboliczny moment inauguracji nowego nurtu w muzyce – neoklasycyzmu. Forma tego dzieła jest ściśle klasyczna, tak samo jak orkiestracja, jednak warstwa harmoniczna symfonii zaskakuje niespodziewanymi zmianami tonacji. Mimo to przeważają tu lekkość, pogoda i humor, które Prokofiew zapożyczył od kompozytorów tworzących w XVIII wieku. Skomentował to w taki sposób: „Wydawało mi się, że gdyby Haydn dożył naszych czasów, zachowałby swój sposób pisania i równocześnie przejąłby coś nowego”.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Amor Sacro / Amor Profano
Patoulidou / Orliński / Il Giardino d’Amore / Plewniak
28.02
śr.
20:00
NFM, Sala Główna
Nieugaszalni
Finnegan Downie Dear / Annelien Van Wauwe
01.03
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
W nowym świecie
Katharina Wincor / Aleksandra Świgut
08.03
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Ale najpierw młodzi
Christian Danowicz / NFM Orkiestra Leopoldinum
09.03
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Luxembourg Philharmonic Orchestra
Gustavo Gimeno / Beatrice Rana
16.03
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Jubileusz Maestra Antoniego Wita
NFM Filharmonia Wrocławska
22.03
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Moz-Art à la Haydn
Sitkovetsky / Danowicz / Leopoldinum
24.03
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Pasja wg św. Mateusza
Ian Bostridge / Wrocławska Orkiestra Barokowa
27.03
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Reunification
Yaroslaw Shemet / Krzysztof Jakowicz
05.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Homage to Viola
Maxim Rysanov / NFM Orkiestra Leopoldinum
06.04
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Wiosna
Christian Zacharias / NFM Filharmonia Wrocławska
12.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Four Seasons Recomposed
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
19.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Salseando
Manuel Hernández-Silva / Pacho Flores
10.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Beethoven – IX Symfonia. 200 lat tradycji wykonawczej
Annette Dasch / Wrocławska Orkiestra Barokowa
12.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Symfonia Losu
Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
24.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Teseo
Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
26.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Virtuoso Strings
Joseph Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
02.06
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Messa da Requiem
Giancarlo Guerrero / Ewa Płonka
07.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Robert-Schumann-Philharmonie
Elias Grandy / Fauré Quartett
12.06
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Carpe diem. Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Jacek Kaspszyk / NFM Filharmonia Wrocławska
14.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum
Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
15.06
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Les Plaisirs des Muses. Na dworze Ludwika XIII
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
16.06
niedz.
18:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się