Adam Bałdych / fot. Magda Tracz
Adam Bałdych / fot. Magda Tracz
Musica Polonica Nova
Smyczki
29.05.2022
niedz.
20:00
NFM, Sala Główna
Program:

Piotr Tabakiernik in latitudinem na trio smyczkowe i orkiestrę smyczkową * (2022)
Przemysław Scheller Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową (2019)

***
Tomasz Skweres Concertino na orkiestrę smyczkową (2018)
Ewa Trębacz Metanoia koncert na skrzypce, orkiestrę smyczkową i przestrzenną warstwę elektroniczną (2020)

Zamówienie utworu Metanoia – koncertu na skrzypce, orkiestrę smyczkową i przestrzenną warstwę elektroniczną E. Trębacz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wykonawcy:

Christian Danowicz – dyrygent
Adam Bałdych – skrzypce
NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum:
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Marcin Misiak – wiolonczela
Ewa Trębacz – przestrzenna projekcja dźwięku
NFM Orkiestra Leopoldinum

Czas trwania:
75 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 65 zł

W finale festiwalu Musica Polonica Nova zabrzmią koncentrujące się wokół instrumentarium smyczkowego dzieła trzech twórców związanych z polską sceną muzyki współczesnej. Kompozycje Ewy Trębacz, Piotra Tabakiernika oraz Przemysława Schellera zwieńczą trzydziestą trzecią już edycję tego wydarzenia. Wykonają je Adam Bałdych, Ewa Trębacz oraz NFM Orkiestra Leopoldinum pod batutą Christiana Danowicza.

Metanoia autorstwa Ewy Trębacz to koncert skrzypcowy skomponowany z myślą o soliście improwizatorze. Partie instrumentalne są tutaj wyprowadzane z materiału dźwiękowego warstwy elektronicznej i bazują na dwóch tradycjach wykonawczych obecnych w kulturach muzycznych od wieków: heterofonii i improwizacji. Partia skrzypiec jest częściowo zanotowana, a częściowo improwizowana. Solista ma więc za zadanie odpowiedzieć, w pewnym sensie zinterpretować zaproponowane motywy – w interakcji z orkiestrą, partią elektroniczną i przestrzenią. W kompozycji in latitudinem Piotra Tabakiernika na trio smyczkowe i orkiestrę smyczkową rdzeniem staje się z kolei mniejszy z zespołów, wokół którego prowadzona jest narracja muzyczna.

Dziewczynka z zapałkami poświęcona jest pamięci matki autora dzieła – Przemysława Schellera. Unika on publicznego zagłębiania się w impulsy, które doprowadziły do skomponowania utworu, tym samym pozostawiając otwartą przestrzeń dla jego interpretacji. Niezwykle ciekawy jest zabieg kameralizacji orkiestry smyczkowej. Z jej obsady wyłaniają się poszczególne jednostki, przyjmując role solistów. Na próżno szukać tu jednak bezpośredniego nawiązania do Andersenowskiej baśni, choć warto zaobserwować pewne metaforyczne odniesienia do obecnych w niej tematów – przede wszystkim ludzkich tęsknot.

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się