Podczas koncertu orkiestry kameralnej Kremerata Baltica wystąpi Gidon Kremer – uznany skrzypek łotewskiego pochodzenia, a zarazem dyrektor artystyczny zespołu. Muzycy wykonają dzieła wyjątkowo cenionych przez Kremera kompozytorów – Astora Piazzolli oraz Mieczysława Wajnberga. Wieczór rozpoczną zaś dźwięki kompozycji ukraińskich twórców – Victorii Polovej oraz Mykoły Łeontowycza.
Jako pierwsza zabrzmi kompozycja Warm Wind na skrzypce, wibrafon i smyczki wspomnianej Victorii Polovej, wyraźnie nawiązująca do Wiosny z Czterech pór roku Antonia Vivaldiego, choć ze zmodyfikowanym w oryginalny sposób jej głównym motywem. W kontrastowy, zimowy nastrój przeniesiemy się z kolei za sprawą Carol of the Bells – popularnej na całym świecie kolędy, której warstwa dźwiękowa wyszła spod pióra ukraińskiego kompozytora Mykoły Łeontowycza na początku XX wieku. Tytuł utworu Raminty Šerkšnytė – This Too Shall Pass – odnosi się z kolei do nieodłącznego elementu egzystencji każdego człowieka, jakim jest przemijanie. Muzycy przybliżą także utwory jednej z najciekawszych osobowości muzycznych XX wieku: argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli – twórcy oryginalnego, kunsztownego stylu tango nuevo, zawierającego charakterystyczny rytm. Echa tego intrygującego tańca pobrzmiewają w każdej z kompozycji – Tres minutos con la realidad, Le grand tango, Celos oraz Fuga y misterio.
Druga część koncertu poświęcona została realizowanemu przez zespół we współpracy z Robertem Wickiem projektowi, którego tytuł brzmi At first there was… noise. Opowiada on o drodze od ciszy przez hałas aż do muzyki. Kremer, jako lider zespołu, wykorzystał w nim twórczość Mieczysława Wajnberga – jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów ubiegłego stulecia. Jego spuścizna dopiero od niedawna wzbudza należyte zainteresowanie w Polsce i za granicą. Dorobek Wajnberga jest bardzo obszerny – obejmuje sto pięćdziesiąt trzy kompozycje noszące numer opusowy, a także wiele dzieł użytkowych napisanych z myślą o filmach czy na potrzeby radia. Zabrzmią więc m.in. Galop, Kujawiak, Concertino czy wieńczący koncert melodyjny Waltz. Wszystkie z zawartych w programie dzieł tego kompozytora muzycy zaprezentują w nieszablonowych, autorskich opracowaniach.

V. Polowa Warm Wind na skrzypce, wibrafon i smyczki
M. Łeontowycz / J. Cohen Carol of the Bells na smyczki
R. Šerkšnytė This Too Shall Pass na skrzypce, wiolonczelę, wibrafon smyczki
A. Piazzolla Tres minutes con la realidad
A. Piazzolla / S. Gubaidulina Le grand tango (oprac. na skrzypce i smyczki: A. Pushkarev)
A. Piazzolla Celos (oprac. na skrzypce, wibrafon i smyczki A. Pushkarev); Fuga y misterio (oprac. na skrzypce, wibrafon i smyczki: A. Pushkarev)
***
M. Wajnberg Overture (oprac. na smyczki i wibrafon: A. Pushkarev); Entrée No. 10 – Russian (oprac. na wibrafon solo: A. Pushkarev); Galop (oprac. na skrzypce i smyczki: A. Pushkarev); Kujawiak (oprac. na skrzypce, smyczki i wibrafon: A. Pushkarev)
M. Wajnberg Allegretto z II Sinfonietty na smyczki: op. 74; Marsch in D (oprac. na smyczki i wibrafon: A. Pushkarev); Prelude (oprac. na skrzypce solo: G. Kremer)
M. Wajnberg Concertino na skrzypce i smyczki op. 42: Finale; Temat tytułowy z filmu Afonia (oprac. na smyczki, wibrafon i beat-box: A. Pushkarev); Romance (oprac. na skrzypce, smyczki i wibrafon: A. Pushkarev); Waltz (oprac. na skrzypce, smyczki i wibrafon: A. Pushkarev)
Czas trwania: [75']
Pobierz omówienieGidon Kremer – skrzypce
Robert Wicke – klaun
Kremerata Baltica