Henning Kraggerud jest bez wątpienia jednym z najwybitniejszych instrumentalistów naszych czasów. Norweski skrzypek, dyrygent i kompozytor z łatwością bowiem łączy to, co w muzyce wszechstronne – w jego twórczości możemy odnaleźć zarówno improwizacje, jak i doskonale przemyślane formalnie dzieła, które często odwołują się do spuścizny dawnych mistrzów. Tego wieczoru artysta poprowadzi NFM Orkiestrę Leopoldinum w utworach Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz w wariacjach swego autorstwa, poświęconych fińskiemu pisarzowi – Zachrisowi Topeliusowi.
Ukończona w 1774 roku Symfonia A-dur należy do cyklu tzw. symfonii salzburskich i chociaż Mozart stworzył ją w wieku zaledwie osiemnastu lat, stanowi ona przykład dzieła o wyjątkowo dopracowanej formie oraz wielu doskonale zastosowanych środkach kompozytorskich. Młodzieńczy wigor słyszalny jest jednak w jej warstwie brzmieniowej pełnej finezyjnej rześkości. Do dziś uchodzi ona za jedną z najchętniej grywanych wczesnych symfonii Mozarta, w której stopniowo dokonywała się krystalizacja jego dojrzałego stylu. W podobnym okresie skomponowany został V Koncert skrzypcowy A-dur KV 219 nazywany także „Tureckim”. Powstał w 1775 roku w rodzinnym mieście twórcy – Salzburgu. To po partyturę właśnie tego, ostatniego z pięciu przeznaczonych na skrzypce oraz orkiestrę koncertów autorstwa Mozarta najchętniej sięgają kolejne pokolenia artystów, mierząc się z wyzwaniami technicznymi wypełniającymi dzieło. Niemiecki muzykolog Alfred Einstein określił je jako „nieprześcignione, jeśli chodzi o blask, żarliwość, esprit”. W rzeczy samej kompozycja ta odznacza się porywającą wirtuozerią oraz błyskotliwą lekkością.
Pomiędzy omawianymi utworami muzycy wykonają Topelius Variations Henninga Kraggeruda. Jak Edvard Grieg swą Suitę w dawnym stylu op. 40 poświęcił wielkiemu duńskiemu pisarzowi – Ludwigowi Holbergowi, tak Kraggerud składa muzyczny hołd Zachrisowi Topeliusowi – postaci o niebagatelnym znaczeniu dla fińskiej kultury. Dzieło powstało w 2017 roku na zamówienie Ostrobothnian Chamber Orchestra w Finlandii i – jak podkreśla sam kompozytor – było inspirowane życiem i spuścizną artysty. Pisarz ten tworzył w nurcie późnego romantyzmu, publikując w szczególności wiersze, powieści i dramaty. Rozsławiła go jednak w głównej mierze literatura dla najmłodszych, w tym liczne baśnie oraz opowiadania. Topelius zapisał się na kartach historii także jako autor libretta do pierwszej fińskiej opery – Kaarle-kuninkaan metsästys Friedricha Paciusa z 1852 roku.