Monumentalna Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha należy do niekwestionowanych arcydzieł muzyki baroku. Dramatyczna w wyrazie kompozycja stanowi zarazem ukoronowanie chrześcijańskiej muzyki sakralnej. Tego wieczoru zabrzmi ona w wykonaniu znamienitych solistów oraz muzyków Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją maestra Marca Minkowskiego – jednego z największych dyrygentów naszych czasów, cenionego szczególnie za interpretacje spuścizny mistrzów doby baroku i klasycyzmu.
Pasję wg św. Jana Bach napisał podczas pobytu w Lipsku, gdy pełnił zaszczytną funkcję kantora przy kościele św. Tomasza. Nie bez powodu proces twórczy odbywał się właśnie tam, dzieło bowiem miało powstać na specjalne zamówienie radnych owego miasta. Fundamentem Pasji kompozytor uczynił dwa poszczególne rozdziały Ewangelii św. Jana – od pojmania Jezusa aż do złożenia Jego ciała do grobu po ukrzyżowaniu. Poruszający tekst biblijny wzbogacił także fragmentami z Ewangelii św. Mateusza. Ta struktura odzwierciedla się również w warstwie muzycznej utworu, który Bach podzielił na dwie części – pierwotnie oddzielone zostały homilią. Nadrzędne role w jego przebiegu należą do Ewangelisty, Piotra, Jezusa oraz Piłata, choć podkreślić należy także niebagatelny głos Chóru komentującego obrazy związane z ostatnimi momentami Chrystusowego żywota. Ich muzyczne opracowanie zachwyca z jednej strony szlachetną prostotą, z drugiej zaś bogactwem duchowej głębi płynącej z mistrzowsko skonstruowanych partii tak wokalnych, jak i instrumentalnych. Nastrój Pasji Janowej ukazuje już wprowadzające, doskonale wyważone, choć niemniej przejmujące zawołanie chóru: Herr, unser Herrscher (pol. Panie, nasz Władco). Wartość dzieła wzbogacają także liczne kunsztownie wplecione w całość dialogi oraz wypowiedzi uczestników, co dodaje pasji teatralności dynamizującej narrację.
Prawykonanie kompozycji odbyło się w Wielki Piątek 7 kwietnia 1724 roku w lipskim kościele św. Mikołaja. Ponad trzysta lat później Pasja wg św. Jana wciąż jest jednym z niezwykłych, a zarazem refleksyjnych utworów, który pomimo upływu czasu nie traci niczego ze swej niekwestionowanej wartości kulturowej.