Aż do końca szesnastego stulecia muzyka instrumentalna oparta była na wzorcach wokalnych. Nic zatem dziwnego, że kiedy doszło już do emancypacji tej pierwszej, postawiono przed nią to samo zadanie, którego realizacji dotychczas oczekiwano od muzyki wykonywanej przez śpiewaków: odmalowywania poetyckich obrazów i oddawania stanu ludzkiego ducha. Tak właśnie powstał barokowy pierwowzór Mendelssohnowskich „pieśni bez słów”. Podczas Forum Musicum ten fascynujący repertuar przedstawi ceniony przez międzynarodową krytykę zespół Concerto Scirocco.
Koncert rozpocznie jedna z canzon Biagia Mariniego – siedemnastowiecznego artysty, którego twórczość okazała się niebywale istotna dla rozwoju muzyki: w jego dorobku widać bowiem nawet wyodrębnianie się poszczególnych instrumentalnych gatunków. Początki sonaty triowej będziemy mogli rozpoznać w dialogujących głosach Fantasia detta La Portia neapolitańskiego twórcy Andrei Falconieriego. Inną ważną postacią epoki był też na pewno Giovanni Antonio Bertoli. Zbiór jego utworów na fagot, zatytułowany Compositioni musicali, a wydany w Wenecji w 1645 roku, jest też pierwszą znaną kolekcją sonat solowych. Symphonia 34 „A gran Battaglia” Marca Uccelliniego, którą usłyszymy następnie, to przykład barokowego malarstwa dźwiękowego, w tym wypadku ukazującego obraz zbrojnego starcia. Batalistyczny charakter mają również Canzona „Est-ce mars” oraz Galliard battaglia Samuela Scheidta – jednego z najwybitniejszych przedstawicieli muzyki niemieckiej pierwszej połowy XVII wieku. Z dorobku wspomnianego Uccelliniego pochodzi też utwór instrumentalny poświęcony tematyce miłosnej – Aria decima terza sopra „Questa bella sirena” wykorzystujący w formie ostinata temat pochodzący prawdopodobnie z zaginionej pieśni, której słów nie znamy.
Rozwój muzyki przełomu XVI i XVII wieku niósł z sobą nie tylko przekształcenia stylistyczne twórczości, ale też samych instrumentów. Bolończyk Alessandro Piccinini tworzył zarówno muzykę, jak i właśnie instrumenty – w obu tych dziedzinach odnosił sukcesy. Jako lutnik dokonał ważnych modyfikacji w konstrukcji chitarrone, przypisywał też sobie wynalezienie arcylutni. Innym przedstawicielem tego zawodu był Marco Antonio Ferro jako lutnista związany z wiedeńską Hofkapelle. Podczas Forum Musicum Concerto Scirocco sięgnie również po repertuar angielski. Sermone blando Williama Byrda to kanoniczne opracowanie chorałowej melodii, stworzone przez tego kompozytora jeszcze w czasie dorastania. Corale Williama Brade’a to prawdopodobnie najwcześniejszy utwór na skrzypce solo autorstwa Anglika, ujawniający przy tym predylekcje tego parającego się również grą na skrzypcach autora do prawdziwej wirtuozerii.