Forum Musicum
Concerto Scirocco: Syreny i żołnierze
16.08
sob.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Pieśni bez słów z repertuaru instrumentalnego XVII w.

Biagio Marini Canzon VIII a sei ze zbioru Sonate, symphonie, canzoni, passe'mezzi, baletti, corenti, gagliarde e retornelli op. 8
Marco Uccellini Symphonia 34 „A gran Battaglia” ze zbioru Sinfonie Boscarecie op. 8
Samuel Scheidt Canzona „Es-ce mars” ze zbioru Ludi Musici I
Anonim Division on Barafostus’ Dreame ze zbioru Thomas Tunstall Virginal Book
Andrea Falconieri Fantasia detta la Portia ze zbioru Il primo libro di canzone, sinfonie, fantasie, capricci, brandi, correnti, gagliarde, alemane, volte
William Brade Corale a Violino Solo z manuskryptu F. Scharlego
William Byrd Sermone blando
Alessandro Piccinini Toccata ze zbioru Intavolatura di liuto et di chitarrone. Libro primo
Samuel Scheidt Canzona „Bergamasca” SSWV 64 ze zbioru Ludi musici I
Giovanni Antonio Bertoli Sonata settima „Passacaglia” ze zbioru Compositioni musicali
Antonio Ferro Sonata a 5 ze zbioru Sonate a due, tre, quattro op. 1
Marco Uccellini Aria decima terza sopra Questa bella sirena” ze zbioru Sonate, correnti et arie op. 4
Samuel Scheidt Galliard battaglia SSWV 59 ze zbioru Ludi musici I

Wykonawcy:

Concerto Scirocco:
Esther Crazzolara – skrzypce 
Giulia Genini – dulcjan, flety podłużne, kierownictwo artystyczne
Pietro Modesti – kornet
Susanna Defendi, Nathaniel Wood – puzony
Luca Bandini – violone
Giovanni Bellini – teorba
Michele Vannelli – pozytyw, klawesyn

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 10 do 50 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Aż do końca szesnastego stulecia muzyka instrumentalna oparta była na wzorcach wokalnych. Nic zatem dziwnego, że kiedy doszło już do emancypacji tej pierwszej, postawiono przed nią to samo zadanie, którego realizacji dotychczas oczekiwano od muzyki wykonywanej przez śpiewaków: odmalowywania poetyckich obrazów i oddawania stanu ludzkiego ducha. Tak właśnie powstał barokowy pierwowzór Mendelssohnowskich „pieśni bez słów”. Podczas Forum Musicum ten fascynujący repertuar przedstawi ceniony przez międzynarodową krytykę zespół Concerto Scirocco.

Koncert rozpocznie jedna z canzon Biagia Mariniego – siedemnastowiecznego artysty, którego twórczość okazała się niebywale istotna dla rozwoju muzyki: w jego dorobku widać bowiem nawet wyodrębnianie się poszczególnych instrumentalnych gatunków. Początki sonaty triowej będziemy mogli rozpoznać w dialogujących głosach Fantasia detta La Portia neapolitańskiego twórcy Andrei Falconieriego. Inną ważną postacią epoki był też na pewno Giovanni Antonio Bertoli. Zbiór jego utworów na fagot, zatytułowany Compositioni musicali, a wydany w Wenecji w 1645 roku, jest też pierwszą znaną kolekcją sonat solowych. Symphonia 34 „A gran Battaglia” Marca Uccelliniego, którą usłyszymy następnie, to przykład barokowego malarstwa dźwiękowego, w tym wypadku ukazującego obraz zbrojnego starcia. Batalistyczny charakter mają również Canzona „Est-ce mars” oraz Galliard battaglia Samuela Scheidta – jednego z najwybitniejszych przedstawicieli muzyki niemieckiej pierwszej połowy XVII wieku. Z dorobku wspomnianego Uccelliniego pochodzi też utwór instrumentalny poświęcony tematyce miłosnej – Aria decima terza sopra „Questa bella sirena” wykorzystujący w formie ostinata temat pochodzący prawdopodobnie z zaginionej pieśni, której słów nie znamy.

Rozwój muzyki przełomu XVI i XVII wieku niósł z sobą nie tylko przekształcenia stylistyczne twórczości, ale też samych instrumentów. Bolończyk Alessandro Piccinini tworzył zarówno muzykę, jak i właśnie instrumenty – w obu tych dziedzinach odnosił sukcesy. Jako lutnik dokonał ważnych modyfikacji w konstrukcji chitarrone, przypisywał też sobie wynalezienie arcylutni. Innym przedstawicielem tego zawodu był Marco Antonio Ferro jako lutnista związany z wiedeńską Hofkapelle. Podczas Forum Musicum Concerto Scirocco sięgnie również po repertuar angielski. Sermone blando Williama Byrda to kanoniczne opracowanie chorałowej melodii, stworzone przez tego kompozytora jeszcze w czasie dorastania. Corale Williama Brade’a to prawdopodobnie najwcześniejszy utwór na skrzypce solo autorstwa Anglika, ujawniający przy tym predylekcje tego parającego się również grą na skrzypcach autora do prawdziwej wirtuozerii.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Kruk i lew

Muzyka głośna

Minikoncerty w przestrzeni publicznej
09.08
sob.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
XVII-wieczne sonaty skrzypcowe
Zbigniew Pilch / Marta Niedźwiecka
09.08
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Alta Bellezza „Fenomen alta cappella” – spotkanie z publicznością
Grzegorz Joachimiak
10.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Dudy, trąby, szałamaje, kotły
Minikoncerty w przestrzeni publicznej
17.08
niedz.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Potańcówka
Kapela Odloty
22.08
pt.
20:00
Wrocław, Stary Refektarz przy klasztorze oo. Dominikanów
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Narodziny sonaty

Ars contrapuncti diminuti

Filatura di Musica
23.08
sob.
20:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Sztuka kontrapunktu ozdobnego – spotkanie z publicznością
Marek Nahajowski i Filatura di Musica
24.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się