Bassem Akiki / fot. archiwum artysty
Akademia Orkiestrowa NFM
Eroica | odwołane
15.05.2020
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

W.A. Mozart Uwertura do opery Wesele Figara KV 492
F. Chopin II Koncert fortepianowy f-moll op. 21

***
L. van Beethoven Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica”

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

 

Wykonawcy:

Bassem Akiki – dyrygent
Hinrich Alpers – fortepian
Uczestnicy Akademii Orkiestrowej NFM
Instrumentaliści NFM





 

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Koncert finałowy Akademii Orkiestrowej NFM to spotkanie z dobrze znanymi, wybitnymi dziełami z czasów klasycyzmu i romantyzmu. Jako pierwsza zabrzmi uwertura do czteroaktowej opery komicznej Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Opracowana przez włoskiego poetę Lorenza Da Ponte historia przygód tytułowego bohatera stała się dla austriackiego kompozytora pretekstem do napisania jednego z jego najwybitniejszych i najczęściej wykonywanych dzieł scenicznych. Opera rozpoczyna się dynamiczną, utrzymaną w tonacji D-dur Uwerturą, która często wykonywana jest także oddzielnie.

Nastrojowy Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina, choć utrzymany jest w wirtuozowskim stylu brillante, wyraźnie ukazuje także indywidualizm stylu polskiego kompozytora. Jest dziełem głęboko osobistym, stanowi odzwierciedlenie przeżyć twórcy. „Fortepianowi gadam to, co bym Tobie nie raz powiedział” – pisał twórca w listach do przyjaciela Tytusa Woyciechowskiego. W części pierwszej odcinki pełne zadumy przeplatane są bardziej wirtuozowskimi fragmentami. Najbardziej subiektywną częścią koncertu jest marzycielskie, oniryczne Larghetto, zainspirowane uczuciem do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej. Całość wieńczy utrzymana w formie ronda stylizacja kujawiaka, w której uderzenia drzewców smyczków o struny naśladują grę wiejskich muzykantów.

III Symfonia Es-dur „Eroica” Ludwiga van Beethovena to jedno z jego najważniejszych dzieł, a przy tym pierwsza symfonia w historii muzyki, która pomyślana została z takim rozmachem. Pisząc to dzieło, Beethoven myślał o zadedykowaniu go Napoleonowi Bonaparte, jednak kiedy ten koronował się na cesarza Francji, rozeźlony kompozytor uznał, że polityk zdradził w ten sposób republikańskie ideały i wykreślił dedykację tak mocno, że  wydrapał przy okazji dziurę w papierze. Rozbudowana część pierwsza jest bohaterska w nastroju i pełna rozmachu. Zamiast części wolnej Beethoven zaproponował słuchaczom porażający siłą ekspresji marsz żałobny. W środkowym odcinku dynamicznej, a nawet agresywnej trzeciej części, Scherza, pojawia się wirtuozowski fragment przeznaczony dla trzech waltorni. Finał natomiast oparł Beethoven na temacie zaczerpniętym ze swojego baletu o Prometeuszu, który stał się podstawą brawurowo opracowanych wariacji. Te zaś prowadzą do triumfalnej apoteozy.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Cykl koncertów:
Próba otwarta Akademii Orkiestrowej NFM
Yaroslav Shemet
07.04
niedz.
11:00
NFM, Sala Czerwona
Bolero – finał Akademii Orkiestrowej NFM
Jong-Jie Yin / Meruert Karmenova
27.04
sob.
18:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się