UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

O projekcie

Akademia Orkiestrowa NFM to projekt Narodowego Forum Muzyki, którego celem jest profesjonalne przygotowanie młodych muzyków do pracy w orkiestrach. Poprzez comiesięczne zajęcia prowadzone przez koncertmistrzów i liderów NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz zaproszonych Gości, uczestnicy Akademii mają wyjątkową możliwość odbycia praktycznych i kompleksowych szkoleń, które pomogą im sprostać wysokim wymaganiom stawianym muzykom orkiestrowym.

Młodzi instrumentaliści zostaną wyselekcjonowani do udziału w Akademii Orkiestrowej na podstawie nadesłanych nagrań. W trakcie trwających od listopada 2019 do maja 2020 roku zajęć, zapoznają się oni z ogólnymi zasadami pracy w orkiestrze, poznają poszczególne style i zasady wykonawstwa, posiądą umiejętność wzajemnego słuchania się i kreowania wspólnej barwy, frazy i interpretacji.

Zajęcia instrumentalne prowadzone będą na czterech płaszczyznach:
zajęcia indywidualne – skoncentrowane na indywidualnych cechach każdego uczestnika. W ich trakcie koncertmistrzowie i liderzy mają szansę udzielić każdemu spersonalizowanych wskazówek, pomóc w opanowaniu poszczególnych trudności i przygotować do przyszłych przesłuchań orkiestrowych (poprzez pomoc w przyswojeniu żelaznego repertuaru audycji oraz przekazanie sposobów na panowanie nad stresem);
zajęcia sekcyjne – poświęcone problemom właściwym dla poszczególnych sekcji instrumentów (skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy). W czasie tych zajęć będziemy mieli szansę na opanowanie wspólnej artykulacji, dynamiki, agogiki i intonacji;
zajęcia orkiestrowe – to szansa na poznanie szerokiego wachlarza repertuaru orkiestrowego oraz na przekucie w doświadczenie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć indywidualnych i sekcyjnych. To także okazja do współpracy z najwyższej klasy muzykami – w sezonie 2019/2020 będą to Nicolae Moldoveanu, Daniel Stabrawa, George Tchitchinadze i Janusz Wawrowski;
praktyki w NFM Filharmonii Wrocławskiej – dzięki czynnemu udziałowi w próbach i koncercie w wybranych projektach NFM Filharmonii Wrocławskiej uczestnicy będą mieli wyjątkową okazję do podpatrzenia sposobu pracy w profesjonalnej orkiestrze, siedząc obok doświadczonych muzyków.

Projekt Akademii Orkiestrowej NFM w nadchodzącym sezonie zwieńczy koncert finałowy, zaplanowany na piątek, 15 maja 2020 r. (Sala Główna NFM), z udziałem Hinricha Alpersa (fortepian) pod dyrekcją Maestro Bassema Akiki – w programie koncertu znajdą się następujące utwory:
– W. A. Mozart, Uwertura do Wesela Figara KV 492
– F. Chopin, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
– L. van Beethoven, III Symfonia Es-dur op. 55 Eroica

Równolegle do zajęć instrumentalnych, przez cały czas trwania Akademii, odbywać się będą spotkania prowadzone przez nauczyciela przygotowania fizycznego i mentalnego dla muzyków. Wykłady i warsztaty prowadzone są przez Jadwigę (Isię) Śmieszchalską, absolwentkę francuskiego Institut Européen Médecine des Arts (2012), w którym zdobyła dyplom medycyny sztuki muzycznej z nagrodą specjalną jury, przyznaną po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii Instytutu. W projekcie udział weźmie również Mathieu Spencer, doktor chiropraktyki specjalizujący się w zdrowiu muzyków oraz Rafał Augustyn – kompozytor, krytyk muzyczny i polonista.

Sponsorzy Akademii Orkiestrowej NFM:

 

 

Radosław Pujanek – skrzypce

Radosław Pujanek jest I koncertmistrzem NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły oraz Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie u prof. Iwony Wojciechowskiej. Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Stypendysta m.in. Fundacji „Amadeus” oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej Promocja Talentu. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich i kameralnych, pracując pod kierunkiem m.in. Wandy Wiłkomirskiej, Wolfganga Marschnera, Charlesa Tregera, Petru Munteanu oraz członków Trio Fontenay i Kwartetu Camerata.

W latach 1999–2004 był członkiem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, a w 2005–2006 – koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Występuje jako solista, kameralista i koncertmistrz w kraju i za granicą. Współpracuje m.in. ze Stuttgarter Kammerorchester i KSO w Norwegii.

Latem 2006 i 2007 roku, jako koncertmistrz i dyrygent, prowadził międzynarodową orkiestrę festiwalową w Roussas (Francja). Wraz z Lutosławski Quartet nagrał płytę Witold Lutosławski Opera omnia I. Muzyka kameralna (CD Accord), która zyskała nominację do nagrody Fryderyk 2008 i Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. W 2011 roku jako gościnny koncertmistrz został zaproszony do udziału w premierze opery Tosca w Teatro Municipal w Santiago de Chile oraz w projekcie Don Giovanni realizowanym podczas Haydn-Festival w Eisenstadt (Austria), zwieńczonym nagraniem DVD live. Propagator i miłośnik kameralistyki, współpracuje z takimi artystami jak Agata Szymczewska, Ryszard Groblewski, Tomasz Strahl, Marcin Sikorski, Marcin Zdunik. Razem z Łukaszem Długoszem, Katarzyną Budnik-Gałązką i Rafałem Kwiatkowskim tworzy Kwartet Fletowy. Poza działalnością koncertową zespół ten nagrał materiał z utworami Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Meyera i Władysława Słowińskiego, zarejestrowany przez CD Accord. Płyta w przygotowaniu.
 

Artur Rozmysłowicz – altówki

Urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004–2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z NFM Filharmonią Wrocławską. Członek Lutosławski Quartet. Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego. Zapraszany na festiwale muzyczne, m.in. takie jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Beethovenowski, Festiwale Organowe w Szczecinie i Zakopanem, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Pacific Music Festival (Sapporo – Japonia), Paxos International Music Festival (Grecja), festiwal Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne przestrzenie, Tansmania, Klara Festival w Brukseli. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe, SESC Belenzinho (São Paulo).
Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Sinfonia Juventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in: Jackiem Kaspszykiem, Gabrielem Chmurą, Michaelem Tilsonem Thomasem, Valerym Gergievem, sir Colinem Davisem, Yakovem Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.

Maciej Młodawski – wiolonczele

Urodził się w 1981 roku w Warszawie. Koncertmistrz wiolonczel NFM Filharmonii Wrocławskiej i członek Lutosławski Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i prof. Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również gościnnie w Hochschule für Musik Augsburg pod kierunkiem Juliusa Bergera i Sebastiana Hessa. Jest laureatem Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, m.in. inaugurując sezon 2008/2009 pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, był także jednym z dwóch solistów (obok Garricka Ohlssona) na trzytygodniowym tournée orkiestry po Stanach Zjednoczonych. Dokonał również polskiego prawykonania utworu Ståle Kleiberga Dopo na wiolonczelę wiolonczelę i orkiestrę smyczkową.

Koncertuje w Polsce i za granicą jako członek Lutosławski Quartet, a także w duecie z pianistką Agnieszką Przemyk-Bryłą. Jako solista i kameralista brał udział m.in. w festiwalach Wratislavia Cantans, Ensemble, Muzyka na szczytach, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Hong Kong Arts Festival czy Klara Festival w Brukseli, a także innych festiwalach w Polsce, Turcji, Grecji, Belgii, Chinach i Korei Płd. Występował również w wielu innych krajach Europy i Azji. Dokonał wielu nagrań płytowych zarówno jako pierwszy wiolonczelista orkiestry symfonicznej, jak również  z Lutosławski Quartet. Na nominowanej do Fryderyka płycie Witold Lutosławski – Opera Omnia 01 znajduje się też jego wykonanie Wariacji Sacherowskiej, oraz Bukoliki na altówkę i wiolonczelę nagrane z Arturem Rozmysłowiczem.

Damian Kalla – kontrabas

Urodził się w Gliwicach, w 1985 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach w klasie kontrabasu Waldemara Tamowskiego, w 1990 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Ireny Olkiewicz. Podczas studiów brał udział w kilku konkursach kontrabasowych, m.in. w Poznaniu i w Markneukirchen. W latach 1989-1991 pracował w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Legnicy jako pedagog klasy kontrabasu. Od 1990 roku zatrudniony w Filharmonii Wrocławskiej na stanowisku kontrabasisty, od 2007 r. muzyka-solisty. W latach 1994-2004 wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów.
Równolegle z pracą w orkiestrze symfonicznej prowadzi działalność kameralną – w latach 2002-2004 był liderem grupy kontrabasów orkiestry kameralnej Filharmonii Wrocławskiej. Współpracował także z innymi zespołami kameralnymi, m.in. orkiestrą kameralną „Giovanni Virtuosi”. Od 2004 roku łączy go stała współpraca z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”, a także z zespołem „Artlibitum”. Uczestniczył w wielu festiwalach w kraju i za granicą, takich jak Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”, Festiwal Musica Polonica Nova, Wratislavia Cantans, Rheingau Musik Festival, Festival Cervantino w Meksyku. Razem z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych.

Kontakt

Tomasz Kwieciński
Tomasz Kwieciński
Koordynator Akademii Orkiestrowej NFM
tel. kom. +48 730 102 517

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie