Arte dei Suonatori / fot. Modelina Magdalena Kaźmierczak
Klawesynista Marcin Świątkiewicz
Wratislavia Cantans
Pory dnia
14.09.2023
czw.
19:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Program:

Georg Philipp Telemann
Koncert D-dur na trąbkę TWV 51:D7: Adagio
Die Tageszeiten TWV 20:39: Der Morgen – kantata
II Fantazja D-dur na violę da gamba TWV 40:27: Vivace
Ouverture-Suite D-dur na violę da gamba, smyczki i b.c. TWV 55:D6: Sarabande
Die Tageszeiten TWV 20:39: Der Mittag  – kantata
***
Koncert a-moll na dwa flety traverso, fagot, smyczki i b.c. TWV 53:a1: Lentement, (Vivement), Loure, (Vivement)
Die Tageszeiten TWV 20:39: Der Abend  – kantata
Sonata f-moll na fagot i b.c. TWV 41:f1: Triste, Allegro
Die Tageszeiten TWV 20:39: Die Nacht – kantata

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Marcin Świątkiewicz – dyrygent, klawesyn, pozytyw
Anita Giovana Rosati – sopran
Nora Steuerwald – mezzosopran
Karol Kozłowski – tenor
Matthias Lutze – bas-baryton
Justin Bland – trąbka
Julia Karpeta – viola da gamba
Antoine Pecqueur – fagot
Marcello Gatti, Marta Gawlas – flety traverso
Arte dei Suonatori

Czas trwania:
95 minut
Lokalizacja:
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
ul. Pawła Włodkowica 7, Wrocław
Cennik:
od 80 do 120 zł

Tworzący w epoce baroku Georg Philipp Telemann nie jest postacią tak rozpoznawalną jak Johann Sebastian Bach czy Antonio Vivaldi. Pozostawił jednak obszerny dorobek, w którym znajdują się dzieła o nieprzeciętnej jakości artystycznej. Jego utwory zaprezentują w ramach festiwalu Wratislavia Cantans znakomici wykonawcy – zespół Arte dei Suonatori i soliści. Motywem przewodnim koncertu jest czas, reprezentowany przez cykl czterech krótkich kantat, zebranych pod wspólnym tytułem Pory dnia. Nie jest to jednak czas ludzki, linearny, a czas natury – cykliczny, reprezentujący wieczność i boskość przyrody w porównaniu z ludzką skończonością.

Cykl kantat Pory dnia zabrzmiał po raz pierwszy w 1757 roku w Hamburgu. Kompozytor wykorzystał w tym dziele poezję Justusa Friedricha Wilhelma Zachariae. Utwór jest skonstruowany w intrygujący sposób. Pierwszą kantatę, Der Morgen, otwiera orkiestrowy wstęp – Sinfonia, następnie zaś każda pora dnia posiada analogiczną budowę: pierwsza aria opisuje uczucia związane z daną porą, w recytatywie solista prezentuje konkretne zjawisko naturalne, druga aria służy afirmacji stwórcy odpowiedzialnego za doświadczane piękno, a każdą z kantat wieńczy krótki hymn pochwalny śpiewany przez chór. Pory dnia reprezentowane są przez inny głos solowy i przez inne akompaniujące mu instrumenty. W Poranku usłyszymy sopran i trąbkę, w Południu alt i violę da gamba, w Wieczorze tenor i dwa flety, a w Nocy bas, dwa oboje i fagot. Wykorzystane w dziele instrumenty solowe pojawią się także w wyjątkach z innych kompozycji.

W pierwszej części koncertu wykonane zostaną liryczne Adagio z Koncertu D-dur na trąbkę oraz fragmenty dwóch utworów, w których ciężar prowadzenia narracji spoczywa na violi da gamba. Będą to dynamiczne Vivace z II Fantazji D-dur, przeznaczone na ten właśnie instrument solo, oraz pełna dostojeństwa Sarabanda, czyli trzecie ogniwo Suity D-dur. Na drugą część koncertu złożą się intrygujący pod względem barwy, czteroczęściowy Koncert a-moll na dwa flety, fagot i smyczki, a także dwa ogniwa z przeznaczonej na fagot Sonaty f-moll – pełne zadumy Triste oraz radosne Allegro.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się