Dzieła Edvarda Griega i Antonína Dvořáka należą do najczęściej wykonywanych i najbardziej lubianych przez miłośników muzyki klasycznej. NFM Filharmonia Wrocławska wykona je pod batutą coraz szerzej rozpoznawanej austriackiej dyrygentki Kathariny Wincor, która doskonaliła swój kunszt pod okiem takich mistrzów jak Iván Fischer, Fabio Luisi, Riccardo Muti i David Zinman. Wraz z nią jako solistka wystąpi doskonale znana polskim melomanom wybitna pianistka Aleksandra Świgut. Wciąż rosnąca rola kobiet w życiu społeczno-kulturowym, również w muzyce, niewątpliwie znamionuje moment przełomu – nadchodzi nowy świat.
Podczas koncertu zabrzmi jedna z dwóch suit zawierających fragmenty orkiestrowe z muzyki scenicznej napisanej w 1875 roku przez norweskiego kompozytora Edvarda Griega do sztuki Henrika Ibsena Peer Gynt. Utwór otwiera doskonale znany i bardzo popularny Poranek z tematem granym przez flet. Chociaż melodia ta kojarzyć się może z górzystym norweskim krajobrazem, to asocjacja taka jest błędna, intencją kompozytora było bowiem przedstawienie poranka na afrykańskiej pustyni. Z kolei Śmierć Azy to ekspresyjne, pełne smutku ogniwo symbolizujące zgon matki tytułowego bohatera, zaś Taniec Anitry, choć towarzyszyć ma w sztuce pląsom arabskiej dziewczyny, jest tak naprawdę delikatnym mazurkiem. Suitę wieńczy ogniwo obrazujące ucieczkę protagonisty z jaskini pełnej rozwścieczonych trolli, czyli W grocie króla gór.
Koncert fortepianowy a-moll powstał wcześniej, w 1868 roku, podczas pobytu Griega w duńskiej miejscowości Søllerød, w której przebywał on ze względów zdrowotnych. Kompozytor zafascynowany był wówczas twórczością Roberta Schumanna, a jednym z jego ulubionych utworów był także utrzymany w tonacji a-moll Koncert fortepianowy autorstwa niemieckiego romantyka, który młody Norweg usłyszał w wykonaniu Clary, wdowy po artyście. Griega fascynowała także skandynawska muzyka ludowa, co znalazło odzwierciedlenie w wyrazistej rytmice ostatniego ogniwa jego kompozycji. Kompozytor zaprezentował swój koncert Ferencowi Lisztowi podczas spotkania w Rzymie, a węgierski twórca przyjął to dzieło niezwykle entuzjastycznie. Ocena ta okazała się trafna – młodzieńczy utwór Griega na stałe wszedł do pianistycznego kanonu.
W drugiej części koncertu zabrzmi IX Symfonia e-moll Antonína Dvořáka, zatytułowana „Z Nowego Świata”. Był to jeden z kilku utworów napisanych przez czeskiego kompozytora podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych w latach 1892–1895. Artysta pełnił wtedy zaszczytną funkcję dyrektora National Conservatory of Music w Nowym Jorku, a przy okazji rozwijał zainteresowanie muzyką amerykańską. Nowa symfonia okazała się amalgamatem wpływów i inspiracji. Odnaleźć w niej można zarówno echa muzyki indiańskiej, pieśni negro spirituals, które Dvořák połączył ze współczesnymi technikami kompozytorskimi. W rezultacie powstało dzieło surowe, pełne wyrazistej, żywej rytmiki. Udany kontrast pomiędzy odcinkami lirycznymi, melancholijnymi i heroicznymi połączony z niezwykłą inwencją melodyczną zapewnił temu utworowi wielkie powodzenie.
Koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej poprzedzi występ Chóru Dziewczęcego NFM.
Wykonawcy:
Mikołaj Szczęsny – fortepian
Małgorzata Podzielny – dyrygent
Chór Dziewczęcy NFM
Program:
J. Świder W zielonym gaiku (sł. ludowe)
G. Gershwin Clap Yo’ Hands (sł. I. Gershwin; oprac. G. King)
Partner: