Leszek Możdżer i Grażyna Pstrokońska-Nawratil – to dopiero duet! W ramach wyjątkowego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki usłyszymy niezwykłą Błękitną rapsodię w wykonaniu jednego z najbardziej uznanych polskich pianistów jazzowych, a także najnowsze dzieło wybitnej wrocławskiej kompozytorki.
George Gershwin nazywał siebie „muzycznym kalejdoskopem Ameryki, w którym mieszają się rasy i narodowości, miesza się blues i wielkomiejskie szaleństwo”. Rzeczywiście wpływ tego kompozytora na muzykę Nowego Świata był nieprzeceniony – choć sam artysta miał korzenie… rosyjskie. Swoją słynną Błękitną rapsodię skomponował w wieku zaledwie 25 lat. Utwór powstał w niecały miesiąc, we współpracy z legendarnym Paulem Whitemanem, a na sam pomysł kompozytor wpadł podczas… podróży pociągiem. Dzieło Gershwina usłyszymy tym razem w wykonaniu jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich pianistów jazzowych – Leszka Możdżera. Artysta ten ma na swym koncie ponad sto albumów płytowych. Współpracował z wieloma cenionymi na świecie muzykami jazzowymi, osiągał także sukcesy na polu muzyki teatralnej i filmowej. Wielokrotnie otrzymywał tytuł „Muzyka roku” i najlepszego pianisty według czytelników czasopisma „Jazz Forum”.
Grażyna Pstrokońska-Nawratil jest dziś jedną z najbardziej cenionych wrocławskich kompozytorek. Ze stolicą Dolnego Śląska jest związana od lat – początkowo jako studentka, dziś jako pedagog. Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (od 1993 r. jako profesor). Swój talent rozwijała również za granicą, studiując u tak cenionych w świecie muzycznym postaci jak Pierre Boulez i Olivier Messiaen. Artystka jest laureatką licznych krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jej utwór Ikar uzyskał trzecią lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Cztery lata temu została wyróżniona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Poza działalnością artystyczną prowadzi również działalność, której celem jest propagowanie muzyki współczesnej – przez lata uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także w kreowaniu festiwalu Musica Polonica Nova.