W Narodowym Forum Muzyki wystąpią wyjątkowi goście – grupa Bang on a Can All-Stars. Muzycy ze Stanów Zjednoczonych rozpoczęli w październiku swoje tournée, podczas którego odwiedzą melomanów z trzech kontynentów. Jednym z koncertowych przystanków będzie Polska. Podczas wydarzenia w NFM Bang on a Can All-Stars wraz z Chórem NFM wykonają XXI-wieczne kompozycje takich artystów, jak Julia Wolfe, Michael Gordon i David Lang. Warto podkreślić, że dwoje z tych twórców zostało uhonorowanych prestiżową nagrodą Pulitzera w dziedzinie muzyki – Lang za Little Match Girl Passion w 2008 roku, a siedem lat później Wolfe za Anthracite Fields. Oba dzieła zabrzmią tego wieczoru.
Grupa Bang on a Can All-Stars zapewne nie powstałaby, gdyby nie inicjatywa Julii Wolfe, Michaela Gordona i Davida Langa. Ta trójka kompozytorów założyła formację Bang on a Can w 1987 roku w celu popularyzacji muzyki współczesnej. W 1992 powstał sekstet, który z powodzeniem koncertuje po dziś dzień. Muzycy są rozpoznawalni ze względu na specyficzne instrumentarium (fortepian, klarnet, wiolonczela, gitara, perkusja, kontrabas), niesamowicie energetyczne występy na żywo oraz unikalny styl. Artyści często poruszają się po obrzeżach muzyki klasycznej, jazzowej czy rockowej i nie stronią od eksperymentów. Współpracowali z najznamienitszymi przedstawicielami muzyki współczesnej, takimi jak m.in. Steve Reich, Philip Glass czy Terry Riley. W ciągu ponad 30 lat działalności dokonali niezliczonych nagrań, prawykonań, a ich osiągnięcia były wielokrotnie nagradzane.
Podczas koncertu usłyszymy trzy kompozycje autorstwa założycieli Bang on a Can, przy czym każda z nich ma zupełne inny charakter. For Madeline Gordona jest bardzo osobistym utworem. To muzyka instrumentalna inspirowana żydowską kulturą i religią. W 2009 roku kompozytor często bywał w synagogach, aby odmówić kadisz, czyli modlitwę żałobną. Utwór został poświęcony pamięci Madeline, która próbowała rozpalić miłość do muzyki w młodym Michaelu. Natomiast następny punkt programu, Little Match Girl Passion Langa, to prawdziwa muzyczna fuzja. Gordon czerpał inspiracje z Bachowskiej Pasji według św. Mateusza, a tekst nawiązuje do baśni Dziewczynka z zapałkami Hansa Christiana Andersena. Zastosowanie formy pasji (pierwotnie komponowanej jako muzyka religijna obrazującej mękę i śmierć Jezusa) przenosi historię biednej dziewczynki w zupełnie inny wymiar.
Koncert zakończy utwór Anthracite Fields Wolfe. Kompozytorka nawiązuje w swoim oratorium do rodzinnych stron, gdzie nieopodal jej miejsca zamieszkania znajdowała się kopalnia węgla. Na przełomie XX i XXI w. antracyt stał się bardzo ważnym surowcem energetycznym w USA. Jednak takie udogodnienia jak centralne ogrzewanie czy ogólnodostępny prąd są wynikiem ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników. Celem Wolfe było oddanie hołdu robotnikom, którzy nierzadko tracili życie w kopalni, aby przemysł w Stanach Zjednoczonych mógł się rozwijać.