UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
13
Grudnia 2019
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Potęga absolutu

Wykonawcy:

Giancarlo Guerrero – dyrygent
Iwona Sobotka – sopran
Christa Mayer – mezzosopran
Toby Spence – tenor
Matthew Rose – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

L. van Beethoven Missa solemnis D-dur op. 123

Agnieszka Franków-Żelazny / fot. Łukasz Rajchert

Missa solemnis Ludwiga van Beethovena nie jest jego jedynym opracowaniem cyklu mszalnego, stanowi natomiast jedną z najbardziej znanych kompozycji artysty. Zarówno przed śpiewakami – czterema solistami i chórem, jak i przed instrumentalistami kompozytor postawił znaczne wymagania, które sprawiają, że na wykonanie tego dzieła mogą pozwolić sobie tylko najlepsze zespoły.

Praca nad kompozycją trwała w latach 1819–1823, Missa solemnis należy więc do ostatniego etapu twórczości Beethovena, w którym spod jego pióra wyszły najbardziej indywidualne i najodważniejsze kompozycje, takie jak IX Symfonia, Sonata „Hammerklavier” czy Wielka fuga op. 133. Missa solemnis zdecydowanie wykracza poza ramy tradycyjnego cyklu mszalnego, pomyślana została z rozmachem i wirtuozerią. Obfituje też w charakterystyczne dla późnego stylu Beethovena gwałtowne kontrasty dynamiki, harmonii czy tempa. Wszystkie te zmiany kompozytor wprowadził jednak, mając na uwadze ekspresję dzieła, które pomimo długiego czasu trwania (80 minut!) jest spójne i wyraziste. Beethovena nigdy zresztą nie interesowało pisanie muzyki „wygodnej” dla wykonawcy – najważniejszy był dla niego ostateczny efekt. Obsada tego dzieła jest potężna, obejmuje bowiem kwartet solistów, chór, a także wielką orkiestrę wspartą brzmieniem organów. Missa solemnis składa się z pięciu rozbudowanych części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei.

Mszę zamówił u Beethovena jego przyjaciel, uczeń i patron, arcyksiążę Rudolf Habsburg, który chciał wykonaniem tego dzieła uświetnić swoją intronizację na arcybiskupa Ołomuńca. Wydarzenie miało miejsce w 1819 roku, kompozytor nie zdążył więc wypełnić zobowiązania na czas, ale rozmach, piękno i głębia emocji tej kompozycji wynagrodziły oczekującym to kilkuletnie opóźnienie.


Cykl koncertów:
NFM dla rodziców:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
80 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
60 PLN
50 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
50 PLN
40 PLN
20 PLN
III kategoria
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
20 PLN

Oglądaj

Zapowiedź sezonu

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 47
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie