UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Października 2020
wtorek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Hagen Quartett

Wykonawcy:

Hagen Quartett:
Lukas Hagen – I skrzypce
Rainer Schmidt – II skrzypce
Veronika Hagen – altówka
Clemens Hagen – wiolonczela

Program:

L. van Beethoven Kwartet smyczkowy e-moll op. 59 nr 2, Kwartet smyczkowy B-dur op. 130, Große Fuge op. 133

 

Hagen Quartett / fot. Harald Hoffmann
Hagen Quartett / fot. Harald Hoffmann

Kwartety smyczkowe Ludwiga van Beethovena uznawane są za szczytowe osiągnięcia kameralistyki. Znakomity Hagen Quartett wykona dwa dzieła niemieckiego kompozytora przeznaczone na ten skład.

Trzy napisane w latach 1805–1806 i należące do op. 59 utwory nazywane są „Kwartetami Razumowskiego”. Andriej Kiryłowicz Razumowski był dyplomatą, a w owym czasie pełnił funkcję rosyjskiego ambasadora w Wiedniu. Podczas pobytu w Austrii zaprzyjaźnił się z Beethovenem, a kompozytor zadedykował mu kilka utworów, wśród których znalazły się niniejsze kwartety. Każdy z nich zawiera cytat z muzyki rosyjskiej (oznaczony w partyturze jako „Thème russe”), nadający muzyce specyficzny koloryt, który dla współczesnych Beethovenowi słuchaczy musiał wydawać się bardzo egzotyczny. W Kwartecie e-moll rosyjski cytat pojawia się w części trzeciej – Allegretto. Jest to zresztą bardzo znana melodia, wykorzystywana później przez wielu twórców, m.in. Modesta Musorgskiego, Siergieja Rachmaninowa czy Igora Strawińskiego.

Kompozycją bardzo odmienną jest Kwartet B-dur op. 130, prawykonany w swoim pierwotnym kształcie w marcu 1826 roku. To utwór rozbudowany i niezwykle oryginalny pod względem konstrukcji. Składa się z aż sześciu części, wśród których znaleźć można zarówno stylizację niemieckiego tańca (Alla danza tedesca), jak i prostą pieśń opartą na śpiewnej melodyce (Cavatina). Jednak najwięcej emocji wzbudziła wśród pierwszych odbiorców niezwykła część szósta – Große Fuge (Wielka fuga). Wydawca, słusznie skądinąd obawiając się, że dzieło nie wzbudzi zainteresowania nabywców, wystosował do Beethovena prośbę o zmianę zakończenia. Kompozytor, zazwyczaj nieskory do ulegania tego typu namowom, tym razem się zgodził i w listopadzie 1826 roku napisał nowy finał, tytułując go po prostu Allegro. Był to jego ostatni utwór.

A Wielka fuga? Ostatecznie ukazała się osobno jako op. 133. Przez wiele lat budziła sprzeczne emocje wśród badaczy i wykonawców. Uważali ją za niewykonalną, całkowicie niezrozumiałą i napisaną „po chińsku”, porównywali do muzycznej wieży Babel. Grana była więc niezwykle rzadko. Sytuacja zmieniła się diametralnie, kiedy w latach 20. XX wieku Strawiński uznał fugę za dzieło absolutnie współczesne. Zdanie to podzielał także kanadyjski pianista Glenn Gould, który uważał ją za jeden z najbardziej zadziwiających utworów w całej literaturze muzycznej. Świadom wartości tej kompozycji był też Beethoven. Kiedy doniesiono mu, że podczas prawykonania bisowano dwie części Kwartetu B-dur, ale nie fugę, wypowiedział się o guście publiczności w sposób nie do końca cenzuralny. Wielka fuga stawia co prawda przed muzykami ogromne wymagania, jednak gdy są w stanie im sprostać, jej wykonanie staje się olśniewającym i głęboko przejmującym przeżyciem.

 


Cykl koncertów:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
40 PLN
30 PLN
15 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
30 PLN
20 PLN
15 PLN

Podobne wydarzenia

22
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czarna
My Favorite Things
Polski Kwartet Fagotowy
29
października 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
W stylu brillant
 
05
listopada 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna
Eros i Tanatos
Szymon Komasa / Michał Rot
03
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Wajnberg Trio
 
10
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Podróż do Portugalii
Guimarães Piano Quartet
17
grudnia 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Negatyw
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie