Hagen Quartett / fot. Harald Hoffmann
Hagen Quartett / fot. Harald Hoffmann
Koncerty kameralne
Hagen Quartett
06.10.2020
wt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

L. van Beethoven Kwartet smyczkowy e-moll op. 59 nr 2, Kwartet smyczkowy B-dur op. 130, Große Fuge op. 133

 

Broszura programowa
Wykonawcy:

Hagen Quartett:
Lukas Hagen – I skrzypce
Rainer Schmidt – II skrzypce
Veronika Hagen – altówka
Clemens Hagen – wiolonczela

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 50 zł

Kwartety smyczkowe Ludwiga van Beethovena uznawane są za szczytowe osiągnięcia kameralistyki. Znakomity Hagen Quartett wykona dwa dzieła niemieckiego kompozytora przeznaczone na ten skład.

Trzy napisane w latach 1805–1806 i należące do op. 59 utwory nazywane są „Kwartetami Razumowskiego”. Andriej Kiryłowicz Razumowski był dyplomatą, a w owym czasie pełnił funkcję rosyjskiego ambasadora w Wiedniu. Podczas pobytu w Austrii zaprzyjaźnił się z Beethovenem, a kompozytor zadedykował mu kilka utworów, wśród których znalazły się niniejsze kwartety. Każdy z nich zawiera cytat z muzyki rosyjskiej (oznaczony w partyturze jako „Thème russe”), nadający muzyce specyficzny koloryt, który dla współczesnych Beethovenowi słuchaczy musiał wydawać się bardzo egzotyczny. W Kwartecie e-moll rosyjski cytat pojawia się w części trzeciej – Allegretto. Jest to zresztą bardzo znana melodia, wykorzystywana później przez wielu twórców, m.in. Modesta Musorgskiego, Siergieja Rachmaninowa czy Igora Strawińskiego.

Kompozycją bardzo odmienną jest Kwartet B-dur op. 130, prawykonany w swoim pierwotnym kształcie w marcu 1826 roku. To utwór rozbudowany i niezwykle oryginalny pod względem konstrukcji. Składa się z aż sześciu części, wśród których znaleźć można zarówno stylizację niemieckiego tańca (Alla danza tedesca), jak i prostą pieśń opartą na śpiewnej melodyce (Cavatina). Jednak najwięcej emocji wzbudziła wśród pierwszych odbiorców niezwykła część szósta – Große Fuge (Wielka fuga). Wydawca, słusznie skądinąd obawiając się, że dzieło nie wzbudzi zainteresowania nabywców, wystosował do Beethovena prośbę o zmianę zakończenia. Kompozytor, zazwyczaj nieskory do ulegania tego typu namowom, tym razem się zgodził i w listopadzie 1826 roku napisał nowy finał, tytułując go po prostu Allegro. Był to jego ostatni utwór.

A Wielka fuga? Ostatecznie ukazała się osobno jako op. 133. Przez wiele lat budziła sprzeczne emocje wśród badaczy i wykonawców. Uważali ją za niewykonalną, całkowicie niezrozumiałą i napisaną „po chińsku”, porównywali do muzycznej wieży Babel. Grana była więc niezwykle rzadko. Sytuacja zmieniła się diametralnie, kiedy w latach 20. XX wieku Strawiński uznał fugę za dzieło absolutnie współczesne. Zdanie to podzielał także kanadyjski pianista Glenn Gould, który uważał ją za jeden z najbardziej zadziwiających utworów w całej literaturze muzycznej. Świadom wartości tej kompozycji był też Beethoven. Kiedy doniesiono mu, że podczas prawykonania bisowano dwie części Kwartetu B-dur, ale nie fugę, wypowiedział się o guście publiczności w sposób nie do końca cenzuralny. Wielka fuga stawia co prawda przed muzykami ogromne wymagania, jednak gdy są w stanie im sprostać, jej wykonanie staje się olśniewającym i głęboko przejmującym przeżyciem.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Cykl koncertów:
Recital Hayato Sumino
Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
08.06
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Viva l’opera
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
11.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mahler kameralnie
 
09.10
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Chopinowski
 
26.10
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
La campanella – Matinée
 
30.11
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Paganini Ensemble Vienna
 
11.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Boarte Piano Trio
Skolarski / Nadrzycki / Marianowski
18.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Jakowicz & Tabęcki – Matinée
 
28.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Karnawał w Wiedniu
 
08.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Mity – Matinée
Jakub Staszel / Yang Xu-Czaja
18.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
vision string quartet
 
22.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Aglica Trio
 
05.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Reed Connection Trio – Matinée
 
15.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Ivo Pogorelicha
 
19.02
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Art of Cello
Polish Cello Quartet
05.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Sitkovetsky Trio
 
19.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Bachianas Brasileiras
Nathan Amaral / George Rowley
09.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Große Fuge
Lutosławski Quartet
16.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
W nowym stylu
Alexey Stadler / Adam Golka
23.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się