Obecność(i)

Od kilku już lat pewien typ projektów artystycznych wpisuje się w nurt określany mianem „kultury post-internetowej”, co odnosi się do integracji globalnej sieci z wszelkiego rodzaju praktykami twórczymi. Znak naszych czasów – towarzyszące codzienności przyspieszenie – sprawia, że pojawia się nowa kwestia: włączenie w obszar zainteresowań artystów procesów sztucznej inteligencji, która (rzekomo) miałaby zastąpić część ludzkich działań lub myśli. Nie możemy jednak uznać pojawienia się AI za aż tak głęboką zmianę w naszych kulturach, ponieważ w większości przypadków sztuczna inteligencja oznacza po prostu zarządzanie wielkimi zasobami danych w sposób udoskonalony, lecz pozbawiony jakiejkolwiek autonomii lub samoświadomości. Mimo to prawdą jest, że zostaliśmy świadkami początku zupełnie nowej ery w relacjach między ludzkością a maszynami.

W takim kontekście został określony program nadchodzącej edycji festiwalu Musica Electronica Nova. Zapewne na jego kształt rzutowała również – być może przewrotna – potrzeba zaakcentowania obecności człowieka, rozpatrywanej jako „wymóg niematerialny” w opisanych wyżej „technologicznych uwarunkowaniach”. W większości utworów obecnych w repertuarze widoczny jest związek z nowymi mediami: urządzeniami elektronicznymi typu real-time, sensorami, narzędziami video tracking. I w trakcie odbioru każdego z nich odnosi się wrażenie, iż nasza perspektywa, choć urzeczona innowacjami, jakie tego typu sprzęt zapewnia, nie może mimo wszystko uniknąć skoncentrowania uwagi na owej przemożnej obecności ludzkiego pierwiastka. Na nadchodzącą odsłonę festiwalu artyści przygotowali szeroki wachlarz projektów: od solowych z udziałem między innymi Małgorzaty Walentynowicz czy Gośki Isphording, po te z orkiestrą i Chórem NFM. W przestrzeni NFM doświadczać będzie można instalacji 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia, a także koncertu-instalacji performatywnej przygotowanej we współpracy z Centrum Sztuki Wro. Zaprezentujemy również autorski cykl Akusma Forum poświęcony muzyce elektroakustycznej i nowym odkryciom na scenie międzynarodowej: w tym roku przyjrzymy się muzycznym panoramom Grecji, Polski, Francji i Kanady. By podkreślić rzeczoną nieodzowność obecności człowieka, zaplanowaliśmy dwa taneczne widowiska z projekcjami wideo i interaktywną grą świateł. Będziemy gościć także dwa zespoły należące do muzycznej elity scen Europy: Black Page Orchestra z Wiednia oraz Ensemble Vortex z Genewy. Mimo że do Wrocławia przyjadą z zupełnie różnymi programami, w których znajdą się także dwa prawykonania dzieł zamówionych przez festiwal, oba składy łączy biegłość w integrowaniu najbardziej zaawansowanych technologii ze świadomością ich kruchości i ulotności. Po raz kolejny zatem – czynnik ludzki jest najpewniej tym, co buduje energię na scenie: obecność człowieka ugruntowana w większym lub mniejszym stopniu, uwikłana w złożone sieci utkane z dźwięku i obrazu, próbująca jednocześnie odnaleźć swą poetycką ścieżkę, jako przeciwieństwo nieustannego przepływu bezosobowych danych, który nas przytłacza. 

Wydaje się, że projektem, który stanowi doskonałe podsumowanie owej idei czy symbol festiwalu, jest Des Éclats francuskiego performera Hervé Biroliniego. Artysta skonstruował bowiem zestaw szesnastu cewek Tesli (generatorów widzialnych wyładowań elektrostatycznych), których pole elektryczne wchodzi w swego rodzaju dialog z sieciami neuronowymi. Podczas prezentacji obserwujemy błyskawice kształtujące stały przepływ energii wokół performera, jego ciała i gestów… Nasuwa się wówczas pytanie – czy to napięcie zaistniałoby bez ludzkiej obecności? 

Pierre Jodlowski
Dyrektor Artystyczny festiwalu Musica Electronica Nova

Black Page Orchestra
 
16.05
pt.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Black Page Orchestra & François Sarhan
 
16.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Homo ludens
 
17.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Recital by Małgorzata Walentynowicz
 
17.05
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Orchestra & Electronics – Parts 1,2 ,3
Koncert symfoniczny
17.05
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Mountain & Maiden
Pokaz filmu z muzyką na żywo
17.05
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
Astralis
Christian-Pierre La Marca / Chór NFM
18.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Koncert Związku Kompozytorów Polskich
 
18.05
niedz.
20:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
L’Être contre le vent
 
21.05
śr.
21:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Młodzi kompozytorzy
 
22.05
czw.
18:00
NFM, foyer -3
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
22.05
czw.
19:30
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Des Éclats
Performans
22.05
czw.
21:00
NFM, Sala Czerwona
Greeting the Sun
Immersyjna przestrzeń kontemplacji
23.05
pt.
17:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Akusma Forum – Francja, Kanada
Koncert elektroakustyczny
23.05
pt.
18:30
NFM, Sala Czarna
First Vibration
Performans
23.05
pt.
21:00
NFM, Sala Czarna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
11:00
NFM, Sala Czarna
Mini Akusma Forum
Koncert elektroakustyczny dla dzieci
24.05
sob.
12:00
NFM, Sala Czarna
Akusma Forum – Grecja
Koncert elektroakustyczny
24.05
sob.
17:00
NFM, Sala Czarna
La Forme de l’âme
Taniec, wideo & elektronika
24.05
sob.
18:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ensemble Vortex
 
24.05
sob.
20:30
NFM, Sala Czerwona
Random Check 7
Wydarzenie towarzyszące 16–24.05.2025
16.05
pt.
11:00
Krupa Art Foundation
Astralis
Christian-Pierre La Marca / Chór NFM
18.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Olga Humeńczuk
Dyrektorka

Olga Humeńczuk to menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania instytucją kultury i produkcji wydarzeń artystycznych, a także dyplomowana wiolonczelistka. Jako koordynatorka prac związanych z projektem i budową Narodowego Forum Muzyki – ze strony zarówno inwestora, jak i instytucji – współpracowała z projektantami akustyki, architektami, inżynierami oraz innymi partnerami inwestycji. Równolegle brała udział w procesie łączenia Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans oraz tworzenia struktury organizacyjnej i procesów wewnętrznych nowo powstałej instytucji: Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.

Pierre Jodlowski
Dyrektor artystyczny festiwalu

Kompozytor, performer i artysta multimedialny. Jego muzyka, często o gęstej fakturze, sytuuje się na pograniczu brzmień akustycznych i elektrycznych, pełna jest dramatyzmu i politycznego zaangażowania. Jako kompozytor występuje we Francji i za granicą w miejscach poświęconych muzyce współczesnej oraz innym dyscyplinom sztuki, takim jak taniec, teatr, sztuki wizualne czy muzyka elektroniczna. Obecnie realizuje projekty w wielu dziedzinach – filmy, instalacje interaktywne, inscenizacje. Definiuje swoją muzykę jako „aktywny proces” na poziomie fizycznym (muzyczne gesty, energia i przestrzeń) oraz na poziomie psychologicznym (stosunek do pamięci i wizualnego wymiaru dźwięku).

Wratislavia Cantans
Jazztopad Festival
Musica Polonica Nova
Leo Festiwal
Forum Musicum
Akademia Muzyki Dawnej
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się