Do skomponowania Mesjasza jako pierwszy próbował namówić Georga Händla librecista Charles Jennens, odpowiedzialny za późniejszy wybór tekstów do słynnego oratorium. Zadanie to było niewątpliwie trudne – kompozytor, rozczarowany niepowodzeniami na ryku operowym, planował chwilowo zawiesić swoją działalność. Ponadto nigdy nie rozpoczynał pracy twórczej bez zapewnienia, że jego utwór zostanie wykonany, nawet jeśli poruszana tematyka była wyjątkowo atrakcyjna. Na szczęście zjawił się irlandzki lord William Cavendish, który to w imieniu licznych towarzystw charytatywnych zaprosił kompozytora do Dublina, by wziął udział w kolejnym sezonie oratoryjnym. Świecką część programu zapełniły dotychczas stworzone dzieła Händla, brakowało jednak części religijnej. Artysta błyskawicznie przypomniał sobie o przedstawionym mu już dawno tekście Jennensa i 22 sierpnia 1741 roku zabrał się do pracy. Część pierwszą ukończył sześć dni później, osiem dni zajęło mu napisanie części II, zaś ostatnią skomponował w kolejne sześć dni. W efekcie całość utworu powstała w nieco ponad trzy tygodnie. Zachowany rękopis Mesjasza, pełen kleksów i poprawek, jest najlepszym dowodem na to, w jakim pośpiechu Händel tworzył swoje najsłynniejsze oratorium.
Sława Mesjasza sprawia, że dziś niemal zapominamy o tym, jak nietypowym przedsięwzięciem dla samego artysty było komponowanie tego dzieła. Pisane było naprędce i nie do końca określona była kwestia wynagrodzenia. Mesjasz okazał się być jedynym w pełni religijnym dziełem twórcy, a jego prawykonanie odbyło się w kościele.
Tekst oratorium opowiada o idei boskiego planu – poczynając od proroctwa przyjścia Mesjasza, poprzez jego ziemską działalność, na zapowiedzi odkupienia świata kończąc. Całość przekazana słuchaczowi nie wprost, niemal pozbawiona narratora, w efekcie przedstawia treść związaną z wszystkimi najważniejszymi świętami roku kościelnego. Nic więc dziwnego, że wokół tak wielkiego przedsięwzięcia urosła legenda. Stąd też liczne sugestie „boskiego natchnienia” w odniesieniu do ekspresowej pracy kompozytora, a nawet niepotwierdzona historycznie wypowiedź samego Händla: „Nie sądziłem, że zobaczę przed sobą całe Niebiosa i samego wielkiego Boga”.

Koncerty orkiestrowe
Mesjasz
10.04.2016
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Wykonawcy:
Jarosław Thiel – dyrygent
Ruby Hughes – sopran
Piotr Olech – alt
Joshua Ellicott – tenor
Derek Welton – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
NFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
West Side Story NEOJIBA Orchestra
Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Pro Memoria – Maciej Kieres
Ars Cantus / Wrocław Baroque Ensemble
26.05
pon.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Tytan
Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN