Robert Spano / fot. Angela Morris
Koncerty orkiestrowe
Czajkowski – ostatnie dzieło
06.12.2019
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

A. Pärt Fratres
R. Strauss Koncert obojowy D-dur TrV 292
***
P. Czajkowski VI Symfonia h-moll op. 74 „Patetyczna”

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Robert Spano – dyrygent
Alexei Ogrintchouk – obój
NFM Filharmonia Wrocławska

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 80 zł

Niektóre dzieła zrastają się z biografią artystów tak mocno, że niemożliwe staje się rozpatrywanie ich w oderwaniu od życia twórcy. Tak jest właśnie w przypadku VI Symfonii Piotra Czajkowskiego, której prawykonanie kompozytor poprowadził dziewięć dni przed swoją śmiercią. 

Podtytuł „Patetyczna”, pod jakim dzieło jest powszechnie znane, pochodzi od brata artysty, Modesta. Ten, zafascynowany siłą emocji zawartą w symfonii, zasugerował mu zatytułowanie kompozycji w taki właśnie sposób. Jest to muzyka o porażającej sile wyrazu, pełna nagłych zwrotów akcji i ogromnych kontrastów nastroju. Część pierwsza balansuje pomiędzy melancholią a ekscytacją, druga to koślawy walc w metrum 5/4, trzecia jest triumfalnym marszem, po którym następuje Adagio lamentoso. To niespodziewane zakończenie porusza do głębi. Jest także ważne z punktu widzenia historii muzyki, stanowi bowiem pierwsze zakończenie symfonii utrzymane w wolnym tempie. 

Koncert na obój i małą orkiestrę Richarda Straussa jest późną kompozycją artysty, która powstała w kompletnie odmiennych okolicznościach niż symfonia Czajkowskiego. W 1945 roku John de Lancie, kapral wojsk USA stacjonujący w okolicach Garmisch-Partenkirchen, a w cywilu oboista, zapytał kompozytora, czy kiedykolwiek rozważał napisanie koncertu przeznaczonego na jego instrument. Twórca zaprzeczył i na tym rozmowa się zakończyła, jednak idea zakiełkowała w umyśle Straussa i pół roku później utwór był gotowy. Jest to pogodna i pozbawiona ostentacji kompozycja, pełna wyrazu i odrobinę melancholijna, wieńczy ją jednak niespodziewanie taniec w metrum 6/8. 

Fratres Arvo Pärta to napisane w 1977 roku dzieło utrzymane w charakterystycznej dla tego autora technice tintinnabuli (po łacińsku słowo to oznacza „dzwon”). Po latach poszukiwań estetycznych kompozytor stworzył indywidualny i natychmiast rozpoznawalny język, służący mu do poszukiwania prawdy i piękna w chaotycznym, pełnym niepokoju świecie. 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Zapowiedź sezonu
NFM dla rodziców:
Dresdner Philharmonie
Boris Giltburg / Krzysztof Urbański
09.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Sergei Babayan & NFM Filharmonia Wrocławska
Jacek Kaspszyk
10.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Eine kleine Nachtmusik
 
11.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
19.05
pon.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra I
Jaap van Zweden
22.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Chicago Symphony Orchestra II
Jaap van Zweden
23.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Pro Memoria – Maciej Kieres
Ars Cantus / Wrocław Baroque Ensemble
26.05
pon.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Tytan

Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
30.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
 
06.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
W Królestwie Twoim
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.06
pt.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Giovanni Sollima & Cello Chronicles
NFM Orkiestra Leopoldinum / Polish Cello Quartet
13.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Jean-Guihen Queyras & Schumann
Wrocławska Orkiestra Barokowa
20.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Muzyka XVII−wiecznego Wrocławia

Z kolekcji Daniela Sartoriusa

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
28.06
sob.
18:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się