Miłosz Rutkowski / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Energie połączone
09.09.2021
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Steve Reich Clapping Music
Edgar Varèse Ionisation
Wolfgang Amadeus Mozart Serenada B-dur KV 361/370a „Gran Partita”

Czas: 70'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Wykonawcy:

Alfredo Bernardini – kierownictwo artystyczne
Zefiro Ensemble

Zespół perkusyjny
Miłosz Rutkowski – kierownictwo artystyczne 

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 45 do 85 zł

W programie koncertu znalazły się trzy całkowicie różne od siebie dzieła – dwie ważne kompozycje napisane w XX wieku oraz jedno z arcydzieł XVIII-wiecznego klasycyzmu. Wspólnym mianownikiem jest idea wychodzenia poza konwencje, realizowana w zaskakujący pod względem brzmieniowym sposób.

Jeden z czołowych przedstawicieli amerykańskiego minimalizmu, Steve Reich, zauważył, że podczas odtwarzania tego samego nagrania na dwóch magnetofonach obie wersje rozchodzą się w czasie. Spostrzeżenie to stało się inspiracją do powstania wielu utworów, a wśród nich znajduje się także Clapping Music z 1972 roku. Dwóch wykonawców klaszcze na początku jednakowo, następnie powoli rozchodzi się o określoną wartość rytmiczną, a na koniec wraca do wspólnego rytmu.

Z kolei Edgar Varèse chciał tworzyć muzykę obiektywną, całkowicie pozbawioną emocji. Interesowały go przede wszystkim rytm i barwa. Poglądy estetyczne rozwijał, studiując akustykę, fizykę, fizjologię słyszenia, astronomię czy architekturę. Wiele jego dzieł nosi ślady tych fascynacji, a znakomitym przykładem jest Ionisation, dzieło prawykonane na początku lat 30. ubiegłego stulecia. Ten trwający niespełna 6 minut utwór jest jedną z pierwszych w historii muzyki kompozycji przeznaczonych wyłącznie na perkusję. Varèse przyznawał, że podczas pracy nad tym dziełem nie szukał inspiracji w twórczości innych kompozytorów, a funkcję wzorca pełniły wówczas dla niego zjawiska akustyczne i fizyczne. Fascynowały go prace włoskich futurystów – Luigiego Russola i Filippa Tommasa Marinettiego. Artyści ci sławili maszyny i szybkie tempo życia, a Varèse w pełni podzielał te poglądy. Pisał: „żyję w mieście i lubię miasto”, a w innym miejscu dodawał: „nasze czasy są epoką zgiełku i hałasu, epoką szybkości”.

W XVIII wieku na zespoły dęte pisano przede wszystkim plenerową muzykę rozrywkową. Jednak siedmioczęściowa Serenada B-dur „Gran Partita” Wolfganga Amadeusa Mozarta, chociaż pogodna i łagodna w wyrazie, jest jednocześnie dziełem pod względem czasu trwania zdecydowanie wykraczającym poza ramy przyjęte dla tego typu kompozycji. Tak samo jak Ionisation jest to dzieło przeznaczone dla trzynastu wykonawców, którzy grają na dwunastu instrumentach dętych i kontrabasie (zastępowanym czasem przez kontrafagot). Wykorzystane przez kompozytora takiego zestawienia było jak na owe czasy bardzo nietypowe. Fragment tego utworu pojawił się w Amadeuszu Miloša Formana, w scenie, w której Salieri po raz pierwszy styka się z muzyką Mozarta – porównuje wówczas śpiewną melodię oboju z trzeciej części Serenady B-dur do głosu Boga.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się