Hagen Quartett / fot. Harald Hoffmann
Hagen Quartett / fot. Harald Hoffmann
Koncerty kameralne
Hagen Quartett
06.10.2020
wt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

L. van Beethoven Kwartet smyczkowy e-moll op. 59 nr 2, Kwartet smyczkowy B-dur op. 130, Große Fuge op. 133

 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Hagen Quartett:
Lukas Hagen – I skrzypce
Rainer Schmidt – II skrzypce
Veronika Hagen – altówka
Clemens Hagen – wiolonczela

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 50 zł

Kwartety smyczkowe Ludwiga van Beethovena uznawane są za szczytowe osiągnięcia kameralistyki. Znakomity Hagen Quartett wykona dwa dzieła niemieckiego kompozytora przeznaczone na ten skład.

Trzy napisane w latach 1805–1806 i należące do op. 59 utwory nazywane są „Kwartetami Razumowskiego”. Andriej Kiryłowicz Razumowski był dyplomatą, a w owym czasie pełnił funkcję rosyjskiego ambasadora w Wiedniu. Podczas pobytu w Austrii zaprzyjaźnił się z Beethovenem, a kompozytor zadedykował mu kilka utworów, wśród których znalazły się niniejsze kwartety. Każdy z nich zawiera cytat z muzyki rosyjskiej (oznaczony w partyturze jako „Thème russe”), nadający muzyce specyficzny koloryt, który dla współczesnych Beethovenowi słuchaczy musiał wydawać się bardzo egzotyczny. W Kwartecie e-moll rosyjski cytat pojawia się w części trzeciej – Allegretto. Jest to zresztą bardzo znana melodia, wykorzystywana później przez wielu twórców, m.in. Modesta Musorgskiego, Siergieja Rachmaninowa czy Igora Strawińskiego.

Kompozycją bardzo odmienną jest Kwartet B-dur op. 130, prawykonany w swoim pierwotnym kształcie w marcu 1826 roku. To utwór rozbudowany i niezwykle oryginalny pod względem konstrukcji. Składa się z aż sześciu części, wśród których znaleźć można zarówno stylizację niemieckiego tańca (Alla danza tedesca), jak i prostą pieśń opartą na śpiewnej melodyce (Cavatina). Jednak najwięcej emocji wzbudziła wśród pierwszych odbiorców niezwykła część szósta – Große Fuge (Wielka fuga). Wydawca, słusznie skądinąd obawiając się, że dzieło nie wzbudzi zainteresowania nabywców, wystosował do Beethovena prośbę o zmianę zakończenia. Kompozytor, zazwyczaj nieskory do ulegania tego typu namowom, tym razem się zgodził i w listopadzie 1826 roku napisał nowy finał, tytułując go po prostu Allegro. Był to jego ostatni utwór.

A Wielka fuga? Ostatecznie ukazała się osobno jako op. 133. Przez wiele lat budziła sprzeczne emocje wśród badaczy i wykonawców. Uważali ją za niewykonalną, całkowicie niezrozumiałą i napisaną „po chińsku”, porównywali do muzycznej wieży Babel. Grana była więc niezwykle rzadko. Sytuacja zmieniła się diametralnie, kiedy w latach 20. XX wieku Strawiński uznał fugę za dzieło absolutnie współczesne. Zdanie to podzielał także kanadyjski pianista Glenn Gould, który uważał ją za jeden z najbardziej zadziwiających utworów w całej literaturze muzycznej. Świadom wartości tej kompozycji był też Beethoven. Kiedy doniesiono mu, że podczas prawykonania bisowano dwie części Kwartetu B-dur, ale nie fugę, wypowiedział się o guście publiczności w sposób nie do końca cenzuralny. Wielka fuga stawia co prawda przed muzykami ogromne wymagania, jednak gdy są w stanie im sprostać, jej wykonanie staje się olśniewającym i głęboko przejmującym przeżyciem.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Cykl koncertów:
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się