Akademia Iberyjska – Fiesta española

Narodowe Forum Muzyki
25.02–1.03.2026

Olga Humeńczuk – dyrektorka NFM
Jarosław Thiel – dyrektor artystyczny Akademii Iberyjskiej

To oczywiście przypadek, ale moje ostatnie wakacje spędziłem w Hiszpanii. Kiedy zwiedzałem słoneczną Andaluzję, wracało do mnie wciąż to samo pytanie, które towarzyszyło mi także przy wszystkich wcześniejszych wizytach w tym pięknym kraju: dlaczego tak mało wiemy o jego muzyce? Podziwiamy tamtejsze architekturę i malarstwo, dyskutujemy o historii i wpływie Hiszpanów na polityczne losy wielu państw, ba, całych kontynentów. A jednak kiedy przyglądałem się imponującym barokowym organom katedry w Grenadzie albo zachwycałem się kwartetem Stradivariusów eksponowanym w Pałacu Królewskim w Madrycie, musiałem z zażenowaniem przyznać: nie znam muzyki, którą na tych wspaniałych instrumentach grywano! Najwyższa więc pora, aby w cyklu organizowanych przez NFM Akademii Muzyki Dawnej zabrać Państwa na zimowy citybreak w muzycznej Hiszpanii.

Nasz festiwal zainauguruje zespół wokalny Cantoria. Nie będzie to pierwsza wizyta tych artystów we Wrocławiu. Śpiewacy z Katalonii występowali już przed kilku laty w NFM – wtedy jako młoda, „wschodząca” grupa wpierana międzynarodowym projektem stypendialnym Eeemerging (NFM było jednym z jego głównych partnerów). Obecnie Cantoria cieszy się ugruntowaną międzynarodową pozycją, a podczas tegorocznej Akademii zaprezentuje nowy program hiszpańskich villancicos A la fiesta, w trakcie pobytu we Wrocławiu realizując także produkcję płytową.

Antonio Stradivari, dostarczając na dwór królewski w Madrycie swój kwartet instrumentów (a w zasadzie kwintet, ale jedna z altówek w toku dziejów zaginęła), nie mógł wiedzieć, że kilka dekad później narodzi się nowy gatunek muzyczny: kwartet smyczkowy. Muzyka kameralna na przełomie XVIII i XIX wieku miała się w Hiszpanii zaskakująco dobrze, przede wszystkim za sprawą Luigiego Boccheriniego, który spędził tu większą część życia i dla swoich arystokratycznych patronów skomponował setki kwartetów, kwintetów i sekstetów smyczkowych. Najważniejszym kontynuatorem jego tradycji kameralnej był Juan Crisóstomo Arriaga. W katalogu dzieł tego zmarłego w wieku niespełna dwudziestu lat, wybitnie utalentowanego twórcy zachował się zbiór trzech kwartetów smyczkowych. Jeden z nich, II Kwartet A-dur, otoczony utworami Boccheriniego, usłyszymy w programie zespołu La Ritirata prowadzonego przez znakomitego wiolonczelistę Josetxu Obregóna.

Tradycyjnie integralną częścią Akademii są kursy mistrzowskie skierowane do studentów i rozpoczynających swoją profesjonalną karierę absolwentów uczelni muzycznych. Poprosiliśmy naszych gości z Hiszpanii, aby towarzyszyli młodym wokalistom i instrumentalistom w przygotowaniu programu trzeciego koncertu festiwalowego. Z pewnością więc dla początkujących artystów będzie to spotkanie zarówno z nieznanym repertuarem, jak i z niezwykle charakterystyczną stylistyką wykonawczą.

I na koniec zarzuela – hiszpańska opera. Vendado es amor, no es ciego to dzieło José de Nebry, najważniejszego madryckiego kompozytora z pierwszej połowy XVIII wieku. Komiczne elementy tradycyjnej hiszpańskiej śpiewogry łączą się tu z nowoczesnym włoskim stylem operowym, eksponowanymi partiami wokalnymi i bogatą instrumentacją partytury. Wrocławską Orkiestrę Barokową, Chór NFM i grono świetnych solistów podczas tego koncertu poprowadzi przedstawiciel najmłodszej generacji hiszpańskich specjalistów muzyki dawnej, kontratenor, klawesynista i dyrygent Alberto Miguélez Rouco.

Na kulturę Hiszpanii wpływ mieli i Arabowie, i sefardyjscy Żydzi, i andaluzyjscy Romowie, i rdzenni mieszkańcy Ameryki oraz – pośrednio – afrykańscy niewolnicy. W tym tyglu ukształtował się tak charakterystyczny, pełen ognia i temperamentu koloryt hiszpańskiej muzyki. Nie zdusił go klasyczny gorset, nie przykryła barokowa peruka. Mogą się Państwo o tym sami przekonać.

Zapraszamy na Akademię Iberyjską w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Jarosław Thiel
Dyrektor artystyczny

¡A la fiesta!
Cantoría
25.02
śr.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Fandango – muzyka kameralna
La Ritirata
26.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Koncert uczestników kursów mistrzowskich
Jorge Losana / Hiro Kurosaki / Josetxu Obregón
28.02
sob.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Vendado es Amor
Koncert finałowy Akademii Iberyjskiej
01.03
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Olga Humeńczuk
Dyrektorka NFM

Olga Humeńczuk to menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania instytucją kultury i produkcji wydarzeń artystycznych, a także dyplomowana wiolonczelistka. Jako koordynatorka prac związanych z projektem i budową Narodowego Forum Muzyki – ze strony zarówno inwestora, jak i instytucji – współpracowała z projektantami akustyki, architektami, inżynierami oraz innymi partnerami inwestycji. Równolegle brała udział w procesie łączenia Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans oraz tworzenia struktury organizacyjnej i procesów wewnętrznych nowo powstałej instytucji: Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.

Jarosław Thiel
Dyrektor Artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Studiował grę na wiolonczeli w akademiach muzycznych w Poznaniu i Łodzi, ponadto ukończył studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka (dyplom z wyróżnieniem).
W swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Występuje regularnie jako solista i kameralista – w tej roli gościł na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę barokową.

Kontakt
Agnieszka Wróblewska
Menedżer Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Wratislavia Cantans
Jazztopad Festival
Musica Polonica Nova
Musica Electronica Nova
Leo Festiwal
Forum Musicum
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się