Andrzej Kosendiak / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Duchowa stolica Polski
08.09.2018
sob.
21:00
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Program:

Marcin Józef Żebrowski Rorate coeli, Magnificat, Missa Pastoritia

Czas trwania koncertu: [80']

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Jian Hui Mo – sopran chłopięcy
Matthew Venner – alt
Maciej Gocman – tenor
Felix Schwandtke – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Lokalizacja:
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Cennik:
od 30 do 70 zł

Jak co roku maestro Andrzej Kosendiak podzieli się z publicznością swoją pasją odkrywania polskich dzieł muzyki dawnej. Tym razem przedstawi nam utwory czołowego rodzimego twórcy muzyki XVIII wieku – Marcina Józefa Żebrowskiego.

Kompozytor był związany z Jasną Górą, duchową stolicą Polski, a jednocześnie prężnym ośrodkiem rozwoju sztuki muzycznej. Usłyszymy jego mszę bożonarodzeniową, hymn Magnificat i antyfonę z tzw. rorat – utwory na najwyższym europejskim poziomie kompozytorskim. Żebrowski był śpiewakiem (basem), skrzypkiem wirtuozem, dyrygentem, pedagogiem i kompozytorem, a jego kariera nabrała rozpędu, gdy dołączył do kapeli w klasztorze w Częstochowie. Był prawdopodobnie pierwszym polskim twórcą drukującym swoje symfonie za granicą i jedynym rodzimym autorem concerto grosso. Miał nieszablonowe pomysły melodyczne, wykorzystywał elementy stylu neapolitańskiego i polskiej muzyki ludowej. Na festiwalowym koncercie usłyszymy jego utwory sakralne skomponowane dla klasztoru na Jasnej Górze.

Magnificat, czyli hymn do Matki Boskiej śpiewany podczas nieszporów (wieczornej modlitwy brewiarzowej), jest utrzymany w stylu włoskiej kantaty wersetowej. Zachwyca kontrastami i rozwiniętą techniką koncertującą. Uwagę zwracają w nim zarówno pełne inwencji melodycznej ustępy solowe (na czele z przepiękną arią sopranową Suscepit Israel), jak i znakomite opanowanie sztuki kontrapunktu.Rorate caeli to antyfona rozpoczynająca mszę wotywną o Najświętszej Maryi Pannie, nazywaną roratami. Je st ona odprawiana wczesnym rankiem w dni powszednie Adwentu, czyli okresu poprzedzającego Boże Narodzenie. Pierwsze słowa antyfony „Rorate, caeli desuper, et nubes pluant justum” („Spuśćcie rosę, niebiosa, a obłoki niech wyleją Sprawiedliwego”) są prośbą o nadejście Zbawiciela. W dokonanym przez Żebrowskiego opracowaniu tej pieśni widoczne są już znamiona stylu klasycznego.Missa pastoritia ex D należy do popularnego w XVIII wieku gatunku mszy pastoralnych (dosłownie: pasterskich), przeznaczonych do wykonywania w okresie Bożego Narodzenia. W kompozycji Żebrowskiego uwagę zwracają wyraźnie zauważalne rytmy polskich tańców, zwłaszcza poloneza. Szczególnie pięknie brzmią części solowe (Domine Deus, Quoniam czy Benedictus).

Żaden z polskich zespołów muzycznych nie ma tak długiej historii i nie pozostawił po sobie tak wiele materiałów nutowych, jak kapela jasnogórska, do której należał kompozytor. Grupa istnieje od XVI wieku przy najważniejszym w kraju ośrodku religijnym. Sanktuarium z Cudownym Obrazem Matki Boskiej jest od ponad sześciuset lat celem pielgrzymek, a w okresie zaborów było miejscem podtrzymującym morale Polaków i ducha patriotyzmu. Bazylika odwiedzana przez tłumy wiernych, dostojników i koronowane głowy, potrzebowała stosownej oprawy muzycznej. Bezcenne zbiory nutowe biblioteki klasztornej, w tym twórczość Żebrowskiego, to spuścizna kulturowa, którą warto poznać.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Duchowa stolica Polski | Andrzej Kosendiak – zapowiedź
Duchowa stolica Polski | Andrzej Kosendiak – zapowiedź II
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09.2025
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Semele
Le Sommeil
11.09.2025
czw.
19:00
Legnica, Akademia Rycerska, Sala Królewska
Melancholia
Aglica Trio
11.09.2025
czw.
19:00
Prusice, kościół pw. św. Jakuba Apostoła
Wszystko o miłości
Shanghai Camerata
11.09.2025
czw.
19:30
Krotoszyn, kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
12.09
pt.
19:00
Piechowice, Hotel Pałac Pakoszów
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Semele
Le Sommeil
12.09
pt.
19:00
Środa Śląska, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
Melancholia
Aglica Trio
12.09
pt.
19:00
Międzybórz, kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętego Krzyża
Wszystko o miłości
Shanghai Camerata
12.09
pt.
19:00
Strzelin, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
Między romantyzmem a modernizmem
Kauno Valstybinis Choras
12.09
pt.
19:00
Głogów, kolegiata Wniebowzięcia NMP
Wszystko o miłości | Melancholia
Shanghai Camerata / Aglica Trio
13.09
sob.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Kain i Abel
Clemens Flick / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Semele
Le Sommeil
13.09
sob.
19:30
Kłodzko, kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
13.09
sob.
19:30
Malczyce, kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP
Semele
Le Sommeil
14.09
niedz.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się