UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
03
Września 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Niech śpiewa cały świat

Wykonawcy:

Duncan Ward – dyrygent 
Magdalena Kožená – mezzosopran 
Tomasz Głuchowski – organy 

Soliści NFM Filharmonii Wrocławskiej 
Jan Krzeszowiec – flet 
Wojciech Merena – obój 
Maciej Dobosz – I klarnet 
Mariola Molczyk – II klarnet 
Alicja Kieruzalska – fagot 

Chór Chłopięcy NFM
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM 
Małgorzata Podzielny – dyrygent, kierownictwo artystyczne Chóru Chłopięcego NFM 

NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

Witold Lutosławski Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran i mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot
Ralph Vaughan Williams Let All the World in Every Corner Sing
Béla Bartók Suita taneczna 
Luciano Berio Folk Songs
Antonín Dvořák Taniec słowiański e-moll op. 72 nr 2
Maurice Ravel Cinq mélodies populaires grecques
Béla Bartók Pięć węgierskich pieśni ludowych 
Zoltán Kodály Tańce z Galánty 

Czas trwania: 100'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Śpiewaczka Magdalena Kožená
Magdalena Kožená fot. Julia Wesely | Pentatone 2019

Wratislavia Cantans jest festiwalem, który od początku swego istnienia ma na celu prezentowanie piękna ludzkiego głosu. Podczas inauguracji 56. edycji przekonamy się również o potędze śpiewu, a to za sprawą Magdaleny Koženy – jednej z największych gwiazd światowej wokalistyki. Usłyszymy też utwory orkiestrowe, których autorzy sięgali po muzykę ludową jako źródło inspiracji.

Koncert rozpocznie wykonanie dzieł dwóch kompozytorów z udziałem chóru dziecięcego. Witold Lutosławski to twórca, którego nazwisko jest niemal synonimem dwudziestowiecznej awangardy, jednak ma on w dorobku także lekkie i przystępne kompozycje przeznaczone dla dzieci. Doskonałym tego przykładem jest Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran i mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot. Słowa wykorzystane w pieśni angielskiego twórcy Ralpha Vaughana Williamsa Let All the World in Every Corner Sing mogą stać się dla nas wyznaniem wiary w szybką poprawę obecnej sytuacji i w to, że sale koncertowe już wkrótce wypełnią się muzyką.

Béla Bartók i Zoltán Kodály to dwóch węgierskich twórców słynących z włączania elementów muzyki ludowej do swoich kompozycji. W celu lepszego poznania węgierskiego folkloru podejmowali badania terenowe, podczas których zapisywali i nagrywali zasłyszane utwory. Efekty tych poszukiwań słychać w barwnych, efektownie orkiestrowanych dziełach obu kompozytorów. Podczas koncertu zabrzmią złożona z sześciu części Suita taneczna i Pięć węgierskich pieśni ludowych Bartóka oraz Tańce z Galánty Kodályego. Cinq mélodies populaires grecques Maurice’a Ravela to utwór bardzo nietypowy, bowiem francuski twórca rzadko sięgał po muzykę ludową jako źródło inspiracji. Te wczesne miniatury, napisane pomiędzy 1904 a 1906 rokiem, pełne są uroku i zdradzają, że opracowywał je prawdziwy mistrz orkiestracji. Muzyką ludową interesowali się także działający wcześniej kompozytorzy romantyczni. Świetnym tego przykładem jest czeski twórca Antonín Dvořák – autor zbioru zatytułowanego Tańce słowiańskie. Podczas koncertu usłyszymy bardzo popularny, melodyjny i melancholijny taniec z op. 72 w tonacji e-moll.

Luciano Berio skomponował swoje Folk Songs na zespół kameralny i głos w 1964 roku. Zadedykował je amerykańskiej śpiewaczce Cathy Berberian – swojej muzie oraz żonie. Artysta uważał folklor za ważne źródło inspiracji, jednak nie mógł znieść konwencjonalnego i ugrzecznionego sposobu wykonywania pieśni ludowych, z którym się notorycznie spotykał. Dlatego kiedy przystąpił do pracy nad swoimi własnymi aranżacjami, potraktował wybrane dzieła nader swobodnie, zmieniając ich harmonię, rytm, a także barwę. Wybierał pieśni pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, Armenii, Azerbejdżanu, Francji, Włoch, Sardynii, Sycylii i Owernii. W 1973 roku Berio sporządził drugą wersję Folk Songs, tym razem przeznaczając je na głos i orkiestrę.

Partnerzy NFM Filharmonii Wrocławskiej:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
180 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
150 PLN
135 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
120 PLN
105 PLN

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie