Pedro Memelsdorff fot. Sławek Przerwa
Wratislavia Cantans w terenie
Caribbean Concert Spirituel – Bolesławiec
06.09.2021
pon.
19:00
Bolesławiec, bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
Program:

Muzyka religijna na francuskich Karaibach w latach 1760–1790 
Messe en cantiques à lʼusage des Nègres (fragmenty)
Utwory wykonane podczas Concert spirituel, który zabrzmiał w Boże Narodzenie w Port-au-Prince w 1780 r. (Giovanni Battista Pergolesi, Adolphe Benoît Blaise, Jean-Paul-Égide Martini, Egidio Duni, François-Joseph Gossec, Nicolas-Marie Dalayrac)

Czas: 60'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

      

Wykonawcy:

Pedro Memelsdorff – dyrygent 
Francesca Benitez – I sopran
Belén Vaquero – II sopran 
Markéta Cukrová – mezzosopran
Luca Cervoni – tenor
Yannis François – baryton 
Marco Saccardin – bas 
Arlequin Philosophe

 

 

Lokalizacja:
Bolesławiec, bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
ul. Kościelna 3
Cennik:
bezpłatne

Znany dobrze wrocławskiej publiczności Pedro Memelsdorff to artysta otwarty i dociekliwy, chętnie poszukujący repertuarowych nowości. Choć jako badacz zawodowo zajmuje się głównie muzyką średniowiecza, to ostatnio zainteresował się dziełami wykonywanymi w XVIII wieku na terenie francuskich kolonii na Karaibach. Rezultaty tych dociekań złożą się na program koncertu, podczas którego Memelsdorff poprowadzi zespół Arlequin Philosophe.

O kulturze bogatych francuskich plantatorów wiemy całkiem sporo dzięki zachowanym dokumentom, listom czy materiałom prasowym. Jednak życie muzyczne czarnoskórych niewolników, którzy dla nich pracowali, było do niedawna w zasadzie nieznane. Dzięki staraniom Memelsdorffa będziemy w stanie uchylić choć trochę rąbka tajemnicy. Na Caribbean Concert Spirituel złożą się dwa elementy.  Pierwszym będzie odtworzenie koncertu bożonarodzeniowego, który odbył się w Port-au-Prince 25 grudnia 1780 roku. Czarnoskórzy muzycy wykonali wówczas fragmenty francuskich oper, a furorę zrobiła zaledwie 14-letnia Elizabeth Ferrand, nazywana Minette. Wydarzenie to otworzyło przed nią drzwi do kariery, a historia zapamiętała ją jako pierwszą czarnoskórą śpiewaczkę, która wykonywała główne role w operach. Miała w repertuarze około czterdziestu partii!

Usłyszymy także rekonstrukcję złożonej z czternastu części mszy, napisanej dla niewolników i datowanej na 1740 rok. Wśród opracowań poszczególnych fragmentów znajdują się zarówno odcinki względnie proste pod względem wykonawczym, jak i części trudniejsze, przeznaczone dla uzdolnionych i bardziej zaawansowanych śpiewaków, najpewniej edukowanych przez miejscowych jezuickich misjonarzy. Caribbean Concert Spirituel będzie jedyną w swoim rodzaju demonstracją muzyki do niedawna całkowicie zapomnianej, oddającej głos społeczności poszukującej piękna oraz możliwości ekspresji w czasach pogardy i ucisku.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się