Jos van Immersel / fot. Alex Vanhee
Akademia Beethovenowska
Fidelio
01.03.2020
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

L. van Beethoven Fidelio – opera w wersji koncertowej

W koncercie zaplanowano przerwę

Wykonawcy:

Jos van Immerseel – dyrygent
Johannes Chum – Florestan (tenor)
Johanna Winkel – Leonora/Fidelio (sopran)
Andreas Wolf – Rocco (bas-baryton)
Yeree Suh – Marcelina (sopran)
Patrick Grahl – Jaquino (tenor)
Wolf Matthias Friedrich – Don Pizarro (baryton)
Martin Schickentanz – Don Fernando (baryton) 
soliści Chóru NFM – więźniowie 
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny– kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Artur Koza – przygotowanie Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 60 zł

Fidelio to jedyna opera Ludwiga van Beethovena. Jest wyrazem republikańskich poglądów kompozytora, sprzeciwem wobec tyranii, a także dowodem wielkiej wiary w potęgę miłości.

Akcja dzieła rozgrywa się w okolicach Sewilli w Hiszpanii. Jego treść dotyczy losów pary małżeńskiej – Leonory i Florestana. Mężczyzna przetrzymywany jest w zarządzanym przez Don Pizarra więzieniu. Bohaterka, chcąc dotrzeć do męża, przybiera męskie przebranie i zatrudnia się jako tytułowy Fidelio w charakterze pomocnika dozorcy więziennego, Rocca. Staje się to przyczynkiem do rozmaitych perypetii, które ostatecznie rozwiązują się pomyślnie. Nikczemny Don Pizarro sam trafia do więzienia, a Leonora razem z przyjacielem Florestana, Don Fernandem, uwalnia swojego małżonka z okowów. Bohaterowie wykonują na koniec chór Wer ein holdes Weib errungen, sławiący potęgę miłości małżeńskiej.

Pierwsze wykonanie trzyaktowej wersji opery miało miejsce w Theater an der Wien w listopadzie 1805 roku, jednak dzieło nie przypadło publiczności do gustu, a i sam kompozytor nie był z niego zadowolony. Skracał je więc i przerabiał, a Fidelio w ostatecznym kształcie trafił na deski Theater am Kärntnertor w maju 1814 roku, gdzie odniósł zasłużony sukces. Beethoven przygotował też aż cztery wersje uwertury do tej opery, czyli trzy rozbudowane i dramatyczne dzieła, znane jako Leonora I, Leonora II i Leonora III, oraz lekką i przebojową uwerturę Fidelio, która powstała jako ostatnia.

Dzieło to pozostaje dowodem niekwestionowanego idealizmu Beethovena. Pomimo chęci twórca nie mógł się zdecydować na napisanie żadnej innej opery. I choćby z tego powodu wykonanie Fidelia stanowi atrakcyjny element bieżącego sezonu artystycznego.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się